Friday, June 8, 2012

ឯកឧត្តម កែវ រ៉េមី ៖ ការលើក​ឡើង​របស់ ប្រេដ អាដាម ដោយ​សារ​គំនុំ​បុគ្គល ​និង​សង​សឹក ​ចង់​ធ្វើ​ឲ្យ សភាព​ការណ៍​កម្ពុជា​ទៅ​រក​ភាព​អន្តរាយ


ឯកឧត្តម​ កែវ រ៉េមី រដ្ឋ​លេខា​ធិការ​ទី​ស្តី​ការ​គណៈ​រដ្ឋ​មន្រ្តី និង​ជា​អនុប្រធានអង្គភាពព័ត៌មាន និង​ប្រតិកម្ម​រហ័ស​​របស់​​ទីស្តីការគណៈរដ្ឋមន្រ្តី បាន​ច្រានចោលការលើកឡើងរបស់ លោក ប្រេដ អាដាម (Brad Adams)នាយក​នៃ​អង្គការ​ឃ្លាំ​មើល​សិទ្ធិ​មនុស្ស​អាស៊ី​ ដែល​បាន​ចោទ​​ប្រកាន់​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជាថា បានកាន់​អំណាច​ផ្តាច់ការ។

នៅក្នុងសន្និសីទកាសែតមួយ នៅព្រឹកថ្ងៃទី៨ ខែមិថុនា ឆ្នាំ២០១២នេះ ដែលរៀបចំឡើងនៅ ទីស្តីការ​គណៈ​រដ្ឋមន្រ្តី ឯកឧត្តម​ កែវ រ៉េមី មាន​ប្រសាសន៍​​ថា អ្វី​ដែល​​ជា​ការ​កត់​សម្គាល់​របស់​ខ្ញុំ​ ការចោទ​ប្រកាន់​របស់​លោក អាដាម ដែល​ធ្វើ​ឡើង​នៅ​មុន​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ គឺ​ជា​រឿង​បុគ្គល​ ធ្វើឡើង​ដោយ​សារ​ការ​ស្អប់​ និង​​​គ្រាន់​តែជា​ការ​សង​សឹក​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ដើម្បី​ឲ្យកម្ពុជាវឹកវរទៅរកភាពអន្តរាយ។ ឯកឧត្តម​ កែវ រ៉េមី បាន ​អះអាង​ថា នៅ​កម្ពុជា​មាន​សេរីភាព​គ្រប់​គ្រាន់​ ជា​ពិសេស​សេរី​ភាព​ក្នុង​ការ​បញ្ចេញ​មតិ និង​សារព័ត៌មាន ។​ ជាក់​ស្តែង​​គ្មាន​ការ​ត្រួត​​ពិនិត្យ​ពី​រដ្ឋាភិបាល​ចំពោះ​ការ​សរសេរ​ អត្ថបទ​​របស់​អ្នក​សារព័ត៌មាន​ឡើយ​។​ ទាក់​ទង​នឹង​ការ​យក​ព្រឹត្តិការណ៍​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​អារ៉ាប់​មួយ​ចំនួន​មក​ ប្រៀប​ធៀប​ជា​មួយ​កម្ពុជា ដោយ​លោក ប្រេដអាដាម​ ឯកឧត្តម​ កែវ រ៉េមី បាន ​មាន​ប្រសាសន៍​ឲ្យ​ដឹង​ថា សភាព​ការ​ណ៍កម្ពុជា​​ខុស​ពី​សភាព​ការណ៍​នៅ​បណ្តា​ប្រទេស​អារ៉ាប់​ ដែល​គ្មាន​ការ​​បោះ​ឆ្នោត​ គ្មាន​សេរីភាព​សារព័ត៌មាន ហើយ​ប្រទេស​ខ្លះ​នារី​ ឬ យុវជន​គ្មាន​សិទ្ធិ​បោះ​ឆ្នោត​។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​កម្ពុជា​មាន​ការ​បោះឆ្នោត​ទៀងទាត់​ អំណាច​បែង​ចែក​ដាច់​ពី​គ្នា​រវាង​ សភា រដ្ឋាភិបាល និង​តុលាការ​។​ ការ​បោះ​ឆ្នោត​​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ឃុំ​សង្កាត់​ គឺ​ជា​ការ​ផ្តល់​សិទ្ធិ​អំណាច​ដល់​មូលដ្ឋាន​។

ទាក់​ទង​នឹង​ការ​កាន់​អំណាច​យូរ ដោយ​សម្តេច​តេជោ​ ហ៊ុន សែន  ឯកឧត្តម​ កែវ រ៉េមី បាន ​មាន​ប្រសាសន៍​ឲ្យ​ដឹង​ថា ខុស​ពី​ប្រទេស​ប្រកាន់​​របប​​ប្រធានាធិបតី​និយម​ ព្រះ​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ប្រកាន់​របប​សភា​និយម​ ដូច្នេះ​គណបក្ស​ណា​ដែល​ឈ្នះ​ឆ្នោត​ គណបក្ស​នោះ​មាន​សិទ្ធិ​ផ្គូរផ្គង​ បេក្ខជន​ ​របស់​គណបក្ស​ខ្លួន​ ដើម្បី​​ធ្វើ​ជា​នាយក​រដ្ឋ​មន្រ្តី​។​ សម្រាប់​សម្តេច​តេជោ ដែល​តាមការ​ស្ទង់​មតិ​​មាន​ការ​គាំ​ ទ្រ​​ពី​ប្រជាពលរដ្ឋ​ជិត​ ៩០% ត្រូវ​បាន​ កំណត់​ថា ជា​បេក្ខជន​នាយក​រដ្ឋ​មន្រ្តី​នៃ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ ដូច្នេះ​ប្រជាជន​គឺ​ជា​អ្នក​គាំទ្រ​​សម្តេច​ធ្វើ​ជា​នាយក​រដ្ឋ​មន្រ្តី​។​ ឯកឧត្តម​ កែវ រ៉េមី បាន​បញ្ជាក់​ថា ការ​ដឹក​នាំ​របស់​សម្តេច​តេជោ​ ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រទេស​មាន​សុខសន្តិភាព គ្មាន​ភាព​រញ៉េរញ៉ៃ ផ្ទុយ​ពី​ប្រទេស​ខ្លះ​មាន​អំពើ​ហិង្សា​ មាន​ការ​ផ្ទុះ​គ្រាប់​បែក​។​

 សូម​បញ្ជាក់​ផង​ដែរថា កាល​ពី​ថ្ងៃព្រហស្បតិ៍ ទី០៧ ខែមិថុនា ឆ្នាំ២០១២ ឯកឧត្តម ហោ ណាំបូរ៉ា ឯកអគ្គ​រាជ​ទូតខ្មែរប្រចាំនៅចក្រភព អង់គ្លេស បានបញ្ចេញ ប្រតិកម្មថ្កោល​ទោសអត្ថបទ​មួយរបស់​លោក ប្រេដ អាដាម ប្រធានអង្គការ ​ឃ្លាំមើល​សិទ្ធិមនុស្ស ដែល​បានរិះគន់​មកលើ​ប្រមុខរាជ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា ជា​ពិសេស​ឆន្ទៈ​របស់​ប្រជាពល​រដ្ឋកម្ពុជា ដែល​បាន​បោះ ឆ្នោតជូន​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា នា​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ក្រុម​ប្រឹក្សាឃុំ-សង្កាត់ ៣ មិថុនា ឆ្នាំ២០១២​ផង​ដែរ​។

សេចក្តី ​ប្រកាសព័ត៌​មាន របស់​ស្ថានទូត​កម្ពុជា ប្រចាំនៅ​ចក្រភពអង់​គ្លេស ដាណឺម៉ាក ហ្វាំងឡង់ អៀរឡង់ ន័រវ៉េស អេព្យូពី និងសហភាព​អាហ្វ្រិក បានឲ្យ​ដឹង​ថា រាជរដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា បានថ្កោល​ទោស​ចំពោះ​អត្ថបទ​ដ៏គំរោះ​គំរើយ នៅក្នុង​កាសែត The International Herald Tribune ដែល​ត្រូវបាន លោក ប្រេដ អាដាម ប្រើ​ដើម្បី​ធ្វើការវាយ ប្រហារ​មក​លើសម្តេច​តេជោ ហ៊ុន សែន នាយក​រដ្ឋមន្រ្តី នៃ​ព្រះ​រាជា​ណាចក្រ​កម្ពុជា៕

បទអត្ថាធិប្បាយ៖ ប្រជាជន​គួរដឹង​ថា​តើ សម រង្ស៊ី ជា​មនុស្សគ្រោះ​ថ្នាក់​ប៉ុណ្ណា




COMMENTARY: People should know how dangerous Sam Rainsy is


COMMENTARY:
People should know how dangerous Sam Rainsy is

Thomas Mann Miller in his article “Betting on a Cambodian Spring” appeared in “Foreign Policy” Magazine, a respected monthly publication, dated 01 June 2012, has revealed Sam Rainsy’s unabated long political ambition he once swore in public, that is: “If there is Rainsy, there will be no Hun Sen, and if there is Hun Sen, there will be no Rainsy.” However, Sam Rainsy fell into a wrong political calculation. He was foolishly over confident that the Sam Raisy Party (SRP) can win 50 + 1 votes in 2008 parliamentary election, driving him to approach Samdech Akka Moha Sena Padei Techo Hun Sen and throwing his support behind the Cambodian’s People Party (CPP) to amend the Constitution on the crucial article about forming a government with 50 + 1 votes rather than 2/3 of the parliamentarian votes.

Rainsy expected to oust Samdech Techo Hun Sen then, and he spares no effort to oust Samdech Techo Hun Sen now, as he told Thomas Mann Miller. Hearing what Rainsy had told him nothing more than the events known as “Arab Spring” and the alleged authoritarian wrongdoings of Samdech Techo Hun Sen and his government, Thomas Mann Miller has concluded that “Rainsy’s optimism may seem quixotic,” but not impossible. Actually, it is only a razor-thin chance for all those who espoused Rainsy’s optimism, because Samdech Techo Hun Sen, the prime minister has overseen years of strong economic growth and a sharp decline in poverty,” wrote Thomas Mann Miller.

Furthermore Thomas Mann Miller cannot invent something that is further incriminating against Rainsy by writing: [Now Rainsy is going for broke. As he told me in a recent interview, he is now openly advocating a strategy to lead a "revolt" against Hun Sen: "The objective is to bring down the Hun Sen regime."] On this destructive and radically harmful strategy, the Cambodian government, but most importantly the Cambodian people who enjoy peace, security, improvement in their standard of living, freedom of movement, freedom of speech, equal rights under the rule of law, and economic and social development will not tolerate Sam Rainsy. By this revelation, Sam Rainsy signed his own imprisonment that could be longer than his current prison term.

It is also deplorable that Thomas Mann Miller had to repeat Rainsy’s story, the same story of grenade attack in 1997 that Rainsy himself got different conclusions depending on what he wanted to achieve. He accused Samdech Techo Hun Sen involvement, and then he issued public statement saying that he regretted having wrongly accused Samdech Techo Hun Sen. In advocating a strategy of “revolt” in Cambodia, it is natural that Rainsy spoke only about wrongdoings under Samdech Techo Hun Sen, including the National Electon Committee, the judiciary, the social organization and development, the government at all levels, that Thomas Mann Miller attributed as “pervasive patronage”.

Thomas Mann Miller had not failed to admit that Rainsy is very dangerous with his oratory skill. Many supporters, especially international dignitaries whom Rainsy had disappointed by his dangerous and skillful manipulations during his political career and outside of Cambodia, walked away from him one by one, forcing him to “going for broke”. Had the voters on 03 June Election know how dangerous Rainsy is with his strategy advocating “revolt,” the Sam Rainsy Party’s voters may have stayed home or switched their votes to other registered political parties. Nonetheless, the result of this 03 June Election, known generally by foreign media as “local election or grass-root level election” reveals that:

1. The general trend of the Cambodian people has been to continue supporting the CPP ruling and rising Party with an increase of almost 2% compared to Commune Election in 2007. On the contrary the general trend of support to SRP has been deteriorating, and going down by more than 5% compared to 2007 election. In addition, the result of this 03 June Election also reconfirms the IRI (International Republican Institute of the USA) recent release of its opinion poll that 81% of Cambodian population agreed that CPP-led Government under Prime Minister Samdech Techo Hun Sen is moving in the right direction and 87% are confident in Prime Minister Samdech Techo Hun Sen leadership. Inversely, the IRI poll showed that people's support for Sam Rainsy slides sharply from 21% in 2008 to 13%.

2. Observers, national and international, at the polling stations found that the voters are very relaxing by their demeanor and willing to exercise their rights. The National Election Commission, on the other hand, has done a very good job worth praising. It was hugely better organized than the last Commune Election. 

3. The general trend of the Cambodian people has been to continue supporting democracy in Cambodia and the democratic process of selecting the government either at national or local levels in conformity with the Articles of the Constitution.  Every five years since 1993, if the Cambodian people wanted to change the government, they would have done so at the poll. It was totally derisive to think that the Cambodian people would want to throw away peace, security, social harmony, economic development and improvement in their daily life achieved under the leadership of the CPP and Samdech Techo Hun Sen, Prime Minister, in a matter of merely 15 years, after centuries of insecurity and decades of war and then to turn themselves to embrace Rainsy’s foolish promise of “Cambodian Spring,” and “revolt”. They, and that also includes the SRP members, would not want to pay the prices for the sake of Rainsy’s personal glory and personal vengeance.

It is worthless to respond to Thomas Mann Miller about his speculative characterization of the Royal Government of Cambodia and Samdech Tech Hun Sen of being authoritative, pervasive patronizing, going after opposition lawmakers and activists, killing the Cambodian people slowly, in order to embellish his article to go along with Rainsy’s madness of “revolt” and “to bring down Hun Sen regime.”  However, the article as a whole is good enough for the Cambodian people to learn that Thomas Mann Miller has revealed that Rainsy is a very dangerous individual, a good warning, nevertheless.

06 June 2012
Press and Quick Reaction Unit (PRU)

បទអត្ថា​ធិប្បាយ៖ អង្គការ​ឃ្លាំមើល​សិទ្ធិ​មនុស្ស ទល់​នឹង សិទ្ធិអ្នក​បោះ​ឆ្នោត




Commentary Human Rights Watch versus voters’ rights


Commentary

Human Rights Watch versus voters’ rights

If people in foreign lands didn’t know that Cambodia was about to have an election, those who understand NGO “human rights” propaganda could have found out by reading an article by Human Rights Watch Asia director Brad Adams in the International Herald Tribune (the international edition of the New York Times).

Not that the article mentioned the commune-sangkat elections. That is not the method of Adams or HRW. The last thing they would want is to call attention to such a democratic procedure in Cambodia. But, knowing that the elections will attract widespread interest, HRW obviously thought it might be able to divert attention, and possibly even discredit the elections, with a sufficiently scurrilous and hysterical attack on Prime Minister Hun Sen.

Therefore, Adams’ article, which consisted almost entirely of abuse that has been repeated many times before, and which would be just as (ir) relevant at any other time, was carefully timed to allow it to be reprinted in Cambodia just before the election. An English-language mini-newspaper even swallowed the bait.

Adams was the obvious candidate to write the diversion, because his willingness to do almost anything to vent his hatred of Hun Sen is legendary. My own first encounter with this occurred a decade ago, when Adams published in the Phnom Penh Post (13-26 September 2002) an article attacking Hun Sen, which Adams claimed was based on the Thai government’s “official record” of a May 1998 meeting between Hun Sen and the then prime minister of Thailand. As the reproduction in the Post made obvious, Adams’ “official record” was anything but that: it consisted of clumsily pasted together papers, written in bad English, not Thai, with no government logo, signature or authorisation of any kind. This was pointed out in a subsequent letter to the Post, but Adams never retracted nor attempted to justify his “official record”.

The attitude revealed in that incident – if the rest of the world doesn’t agree with Adams’ view of reality, then there is something wrong with the rest of the world – is evident in his latest attack. Adams begins by reproaching the world for the fact that Hun Sen is “[o]ften overlooked in discussions about the world’s most notorious autocrats”. Most rational people would conclude from that that most of the world doesn’t regard Hun Sen as a notorious autocrat. Not Adams.

Adams has what he considers a better argument: dictators who had been in power for a long time have recently been overthrown in Tunisia, Egypt and Yemen. Hun Sen has also been in power for a long time. Therefore … therefore what?

Adams must be getting frustrated at tripping over his own illogic, so he launches into wholesale abuse of Hun Sen based on a very jaundiced view of Cambodian history. For a start, what, in Adams’ view, happened in Cambodia between 1977 and the arrival of UNTAC? Nothing at all, to judge from his article. The Khmer Rouge period has to be mentioned so that Hun Sen can be called “a former Khmer Rouge commander”. Then there is a necessary leap 15 years into the future.

The leap is needed in order to avoid mentioning that Hun Sen risked his life to help overthrow the KR – a rather more impressive record of defence of human rights than the badly written, illogical and inaccurate scribblings of Brad Adams. Furthermore, the decade of the 1980s, which Adams skips over without a mention, was when the government of which Hun Sen was part, and which he headed from 1985, was leading the rebuilding of the country in extremely difficult conditions of an international boycott that resulted in nearly all UN assistance for Cambodia going to the KR and other opposition camps in Thailand. It is not excluded that Helsinki Watch (the previous name of HRW) may have issued a press release saying “tut-tut” about this, but I am not aware of it conducting any major campaign on behalf of the human rights of the Cambodian population in this instance.

Once he gets to the 1990s, Adams feels free to let the ammunition fly. Since the arrival of UNTAC, everything that has really gone wrong, plus everything that somebody has said has gone wrong or anything that Adams might imagine has gone wrong, is the fault of Hun Sen. This is typical: “... when the then largest-ever United Nations peacekeeping force entered Cambodia to implement the 1991 Paris Peace Agreements, Hun Sen and his party mobilized the security forces to intimidate and attack opposition party members”.

How’s that? The CPP government led by Hun Sen was running the country. According to Adams, it wanted to attack opposition party members. Therefore, it waited to do so until “the then largest-ever United Nations peacekeeping force” entered the country? What are we supposed to conclude? That the CPP government couldn’t suppress its opponents if it wanted to until the UN peacekeeping force rounded up opposition party members and handed them over to Hun Sen to be intimidated and attacked?

Adams never tires of such nonsense. For example: “Hun Sen has proven ... able to keep his domestic opponents and international critics off balance. His main tactic has been the threat and use of force.” It might be conceivable that domestic opponents could be intimidated. But “international critics”? Have the US or EU been afraid to raise their voices because of the fear of a Cambodian invasion? Has HRW? Has Brad Adams gone into hiding?

The point of all Adams’ blather is to discredit not only the current commune-sangkat elections but also past and future national elections. He says nothing about the UN-run 1993 elections, in which there were many serious challenges regarding particular incidents, because in those elections the CPP came second. Instead, he focuses on 1998, when the CPP came first and there were demonstrations in Phnom Penh against the results of the election, his implication being that “of course” the protesters were right. What Adams neglects to mention is that even the International Republican Institute (IRI) observers of that election, while critical of the prior political atmosphere, found nothing serious to object to in the conduct of the election or the counting of the ballots.

As for subsequent general and commune-sangkat elections, they have been closely observed and generally approved by both international and national observers. In the current election campaign, all 10 parties have been given 12 minutes of free radio and TV time every day to present their message. Similar free time was provided in previous elections. But Adams simply denies reality (again), saying: “The country goes through the trauma of manipulated elections every five years in which no one imagines that the vote will be free and fair ...”

What “manipulated” really means here is that Cambodians have a habit of not voting in the way Adams and HRW think they should. And it is likely to get worse, from their standpoint. A Gallup poll last month found a 93 percent approval rating for Prime Minister Hun Sen. According to an IRI poll in December, 81% of respondents believed that the country was generally “moving in the right direction”. And 67% indicated that they would probably vote for the CPP in the commune-sangkat elections (compared with 58% who did so in the 2008 general election).

Maybe, instead of trying to misrepresent or belittle Cambodian voters’ decisions, HRW should respect their vote. That would be more appropriate behaviour for an organisation that has “human rights” in its name.

Comment by Allen Myers

04 June 2012

សម្តេចតេជោ បើក​ការដ្ឋាន​កសាង​ឡើង​វិញ​កំណាត់​ផ្លូវ​ជាតិ​លេខ​៥៦​ ពី​ក្រុង​សិរីសោភ័ណ​ ដល់​ក្រុង​សំរោង​ ប្រវែង​១១៣ គីឡូ​ម៉ែត្រ



កំណាត់ផ្លូវជាតិលេខ៥៦ ប្រវែង១១៣ គីឡូម៉ែត្រ ចាប់​ពីក្រុង​សិរីសោភ័ណ ខេត្ត​បន្ទាយ​មានជ័យ ដល់​ក្រុង​សំរោង ខេត្តឧត្តរ​មានជ័យ ដែល​ត្រូវ​បាន​ចាត់​ទុកជាច្រក​របៀង​សេដ្ឋកិច្ច ដ៏មាន​សក្តា​នុពល​ស្ថិត នៅប៉ែក ពាយ័ព្យ នៃ​តំបន់​ព្រំដែន របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា បាន​ប្រារព្វពិធី​បើក​ការដ្ឋាន​ស្តារឡើង​វិញ នា​ព្រឹក​ថ្ងៃទី៧ ខែមិថុនា ឆ្នាំ២០១២  ក្រោម អធិបតី​ដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់​សម្តេច​អគ្គ​មហា​សេនា​បតីតេជោ ហ៊ុន សែន នាយក​រដ្ឋមន្រ្តី នៃ​ព្រះរាជា​ណាចក្រ​កម្ពុជា ព្រមទាំង​វត្តមាន ឯកឧត្តម លោកជំទាវ ឥស្សរជន​ជាន់​ខ្ពស់ តំណាង​គ្រប់ស្ថាប័ន របស់​ព្រះរាជា​ណាចក្រ​កម្ពុជា ឥស្សរជន​ការទូត តំណាង​អង្គការ​ជាតិ អន្តរជាតិ ពិសេសតំណាង​​ធនា​គារ​អភិវឌ្ឍន៍​អាស៊ី និង​ថ្នាក់ដឹកនាំ និង​ប្រជាពលរដ្ឋ នៃ​ខេត្ត​បន្ទាយមានជ័យ និង​ខេត្ត​ឧត្តរមានជ័យ ជាច្រើនរូប។

ថ្លែង​ក្នុង​ពិធី​បើក​ការដ្ឋាន​សម្តេច​អគ្គ​មហាសេនាបតី​តេ​ជោ ​ហ៊ុន សែន​ ​​បាន​គូស​បញ្ជាក់​អំពី​​សារសំខាន់​នៃ​ការ​បន្ត​ខិត​ខំ​ប្រឹងប្រែង​របស់​ រាជរដ្ឋាភិបាល​ក្នុង​ធ្វើ​សមាហរណកម្ម​ផ្ទៃក្នុង​ប្រទេស​ផង ​និង​ត​ភ្ជាប់​ទៅ​ក្នុង​តំបន់​តាម​រយៈ​កសាង​ផ្លូវ​ជា​តិ​លេខ​៥៦ នេះ​ ​។​
សម្តេចតេជោ​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ មានប្រសាសន៍ថា ខ្ញុំ​នៅតែ​ប្រកាសថា ខ្ញុំ​អត់​ជឿ​ទេ​បើ​គ្រាន់តែ​ធ្វើ​សមា ហ​រណកម្ម​ជា​នយោបាយ និង​រដ្ឋបាល ហើយ​មិន​បានធ្វើ​សមាហរណកម្ម​ផ្នែក​រូ​ប​វន្ត គឺ​មិនអាច​ធានា បានទេ។ ព្រោះ​រដ្ឋបាលកណ្តាល​នឹង​បោះបង់ចោល​ទឹកដី​មួយផ្នែក និង​បោះបង់ចោល​ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅ​តំ បន់​ចុងកាត់មាត់ញក ដោយហេតុ​នេះហើយ​បានជា​អាទិភាព​របស់​រា​ជ​រដ្ឋាភិបាល​នៅតែ​បន្ត​លើ​ដំណើរ ផ្លូវ ទឹក ភ្លើង និង​មនុស្ស​ជា​បន្តទៅទៀត​នោះ​។​សម្តេច​តេ​ជោ​ ថ្លែងឲ្យ​ដឹង​ថា បច្ចុប្បន្ននេះ​យើង​កំពុងតែ​ខិតខំ​ធ្វើ ការតភ្ជាប់ ហើយ​ចំណុច​ត​ភ្ជាប់​នេះ​គឺជា​ចំណុច​អាទិភាព នៃ​នយោបាយ​របស់​រាជរដ្ឋាភិបាល​របស់​យើង ក៏ដូចជា​អាទិភាព​នៅក្នុង​ក្របខណ្ឌ​អាទិភាព​នៃ​ក្របខណ្ឌ​មហា​អនុតំបន់​មេគង្គ ដែល​ធនាគារ​អភិវឌ្ឍ​អា ស៊ី​មានការ​គាំទ្រ​បន្ថែម​ពីលើ​នោះ ហើយក៏​ជា​អាទិភាព​របស់​សមាហរណកម្ម​របស់​អាស៊ាន​នៅ ឆ្នាំ ២០១៥ ផងដែរ​។​

សម្តេចនាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ មានប្រសាសន៍ឲ្យ​ដឹងថា ឥ​ឡូ​វ​​នេះ​យើង​កំពុងតែ​ភ្ជាប់​ទិស​​ពាយ័ព្យ ឧ​ត្ត​រ និង ទិស​ឥ​សាន្តហើយ​ យើង​នៅមាន​ភាគ​និរតី​ដែល​បាន​ត​ភ្ជាប់​រវាង​ខេត្តកោះកុង ខេត្ត​ព្រះសីហនុ កំពត កែប ព្រែក​ចាក​ចូល​ទៅដល់​វៀតណាម ដែល​ការតភ្ជាប់​របស់​យើង​មាន​មួយ​ជុំវិញ​ប្រទេស​។​

​ ដោយ​បាន​បញ្ជាក់​ឲ្យ​ដឹង​ថា ទោះបី​ជា​នៅក្នុង​ឆ្នាំ ២០១៤ ឬ​២០១៥ ប្រាក់ ចំណូល​សរុប​​ប្រចាំឆ្នាំ​របស់​ប្រជា ពលរដ្ឋ​កម្ពុជា​ម្នាក់ៗ​នឹង​ទទួលបានរហូត​ដល់​ ១២០០ ដុល្លារ​សហរដ្ឋអាមេរិក​ក្នុង​មួយឆ្នាំក៏​ដោយ​ សម្តេច​តេ​ជោ​ បាន​ជំរាបជូន​តំណាង​ធនាគារ​អភិ​វ​ឌ្ឃ​អាស៊ី ដែល​បាន​ចូលរួម​ក្នុង ពិធីបើកការដ្ឋាន​សាងសង់​ផ្លូវ​នោះ​ថា ​កម្ពុជា​នៅតែ​ត្រូវការ​ឥណទាន​ពី​ស្ថាប័នហិរញ្ញវត្ថុ​អន្តរជាតិ​មួយ​នេះ ដែលជា​ពិសេស​គឺ​ឥណទាន​ស​ម្ប ទាន​ដែលមាន​ការប្រាក់​តិច និង​មាន​រយៈពេល​សង​យូរ​​។​សម្តេចតេជោ​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ក៏បាន ​ស្នើ​ឲ្យ ធនាគារ​អភិវឌ្ឍ​អាស៊ី​ផ្តល់ជំនួយ​បន្ថែម​លើ​ការសាងសង់​ផ្លូវលំ​ជនបទ​ចាក់​ កៅស៊ូ​ប្រវែង ១០០០ គីឡូ ម៉ែត្រ​ទៀត​ឲ្យ​បាន​មុន​គម្រោង​ផ្លូវ​ជាង ៥០០ គីឡូម៉ែត្រ​ដែល​កំពុងតែ​អនុវត្ត​ត្រូវ​ថ​បានបញ្ចប់​នោះ​។​

ឯកឧត្តម​ ត្រាំ អ៊ីវ​តឹក រដ្ឋមន្រ្តី ក្រសួង​សាធារណការ និង​ដឹកជញ្ជូន មាន​ប្រសាសន៍​ឲ្យ​ដឹង​ថា កំណាត់​ផ្លូវ​ជាតិ​​លេខ៥៦ ប្រវែង១១៣ គីឡូម៉ែត្រ ពីក្រុង​សិរីសោភ័ណ ខេត្តបន្ទាយ​មានជ័យ ដល់​ក្រុង​សំរោង ខេត្ត​ឧត្តរមានជ័យ ដែល​ប្រារព្វ​ពិធី​បើក​ការដ្ឋាន សាងសង់​ឡើងវិញ​​នេះ មាន​ទទឹង​សរុប១១ ម៉ែត្រ​ក្នុង​នោះផ្ទៃ នៃ​ទ្រូងផ្លូវ ជា​ប្រភេទ​កំរាល​ថ្ម ស្រោច​កៅ​ស៊ូស្តើង​ពីរ​ស្រទាប់ DBST មាន​ទទឹង ១០ម៉ែត្រ មាន​ពីរគន្លង សំរាប់​រថយន្ត និង​ពីរគន្លង សំរាប់​ទោចក្រ​យានយន្ត និង​ចិញ្ចើម​ក្រាល​ក្រួស​ក្រហម សាង​សង់​ពង្រីកស្ពាន ២កន្លែង​ប្រវែង ៦៦ម៉ែត្រ លូ​គ្រប់ប្រភេទ​ចំនួន ១៦៨ កន្លែង​ប្រវែង​ជាង ២ពាន់ ៤១៧ ម៉ែត្រ រួមទាំង​ការសាង​សង់​អគារ​ប៉ុស្តិ៍​ព្រំដែន និង​បំពាក់​ឧបករណ៍​សម្ភារៈ គ្រឿង​បរិក្ខារ​ទំនើមៗ សំរាប់​ការត្រួត​ពិនិត្យ​ការឆ្លង​កាត់​ព្រំដែន នៅ​ច្រកទ្វារ​ព្រំដែន​អូរស្មាច់ ខេត្ត​ឧត្តរមានជ័យ។ ឯកឧត្តម រដ្ឋមន្រ្តី មាន​ប្រសាសន៍ ឲ្យដឹង​ដែរថា គំរោង​នេះ នឹង​ចំណាយ​អស់ថវិកា​សរុបប្រមាណ ៤៥ លានដុល្លា​អាមេរិក ក្នុង​នោះ ១៦​លាន​ដុល្លា ជាថវិកា កម្ចី​ឥណទាន របស់​ធនាគារ​អភិវឌ្ឍអាស៊ី និង​២៩ លានដុល្លា​អាមេរិក​ទៀត ជា​កម្ចី​ឥណទាន ពី​សាធារណ​រដ្ឋកូរ៉េ។ ការ​សាងសង់ នៅពេល​នេះ​ត្រូវបាន​អនុវត្ត​ដោយឡែក​ពីគ្នា ក្នុងនោះ​កំណាត់​ផ្លូវ ពី​សិរីសោភ័ណ ដល់​ស្វាយចេក ប្រវែង ២៩គីឡូ ម៉ែត្រ ជា​ហិរញ្ញប្បទាន​របស់​ ADB​អនុវត្ត​ដោយ​ក្រុមហ៊ុន តាន់គឹមអេង សហការ​ជាមួយ​ក្រុមហ៊ុន BCDC ​របស់ថៃ សាងសង់ រយៈ​ពេល​ ២២ខែ គ្រោងនឹង​បញ្ចប់ នៅ​ពាក់កណ្តាល​ឆ្នាំ២០១៣។ រីឯពីស្វាយ​ចេក ដល់​ក្រុង​សំរោង ប្រវែង ៨៤ គីឡូ​ម៉ែត្រ ជា ហិរញ្ញប្បទាន របស់​ប្រទេស​កូរ៉េ អនុវត្ដ ដោយ​ក្រុមហ៊ុន គុមហូ សហការ​ជាមួយ​ក្រុមហ៊ុន ហ្វាងបូ របស់​ប្រទេស​កូរ៉េ សាងសង់​រយៈពេល ២៨​ខែគ្រោង និង​បញ្ចប់​នៅពាក់​កណ្តាល​ឆ្នាំ២០១៤។

ឯកឧត្តម ត្រាំ អ៊ីវតឹក បញ្ជាក់​ថា ផ្លូវជាតិ​លេខ ៥៦ នេះ គម្រោង​ទាំងមូល​មាន​ឈ្មោះថា គម្រោង​ស្ថាបនា​ផ្លូវថ្នល់​ទិសពាយ័ព្យ​ប្រទេស​កម្ពុជា ដែលជា​ផ្លូវ យុទ្ធសាស្ត្រ​យ៉ាងសំខាន់ ត​ភ្ជាប់​ខេត្តបន្ទាយមានជ័យ​ទៅនឹង​ខេត្ត​ឧ​ត្ត​រ​មានជ័យ ព្រមទាំង​ជា​ផ្លូវ​ផ្គត់ផ្គង់ សមរភូមិ ដើម្បី​យក​ប្រៀប និង​ឈរ​យ៉ាងរឹងមាំ ការការពារ​ខ្សែក្រវ៉ាត់​ព្រំដែន​នៃ​មាតុភូមិ​ទៀតផង​។​ឯក ឧ​ត្ត​ម​រដ្ឋមន្ត្រី​ថ្លែងថា បន្ទាប់ពី​សាងសង់​រួច​ផ្លូវជាតិ​លេខ ៥៦ នេះ​នឹង​បង្កលក្ខណៈ​ងាយស្រួល​បន្ថែម ទៀត​ក្នុង​ការធ្វើទំនាក់ទំនង​ និង​ការធ្វើដំណើរ​រវាង​ខេត្ត​បន្ទាយ​មានជ័យ ឧ​ត្ត​រ​មានជ័យ តំបន់​ភូមិភាគ ខាងជើង​ទាំងមូល និង​ត​ភ្ជាប់​ទៅ​តំបន់​ប្រាសាទព្រះវិហារ ដែលជា​តំបន់​ទេសចរណ៍​ចប្ប​ធម៌​ប្រវត្តិ សាស្ត្រ​ដ៏​រុងរឿង​របស់​កម្ពុជា ជា​បេ​តិក​ភ័​ណ្ឌ​ពិភពលោក និង​ជា​ទ្រព្យសម្បត្តិ​ដ៏​មានតម្លៃ​របស់​មនុស្ស ជាតិ​ទាំងមូល​នោះ​៕​