Tuesday, April 28, 2015

ទស្សនៈ ដោយ លី ចិន្តា​៖ លទ្ធិ​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​ត្រូវ​​ដើ​រ​ទន្ទឹម​នឹង​នី​តិ​រដ្ឋ​!

រាជ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​បានធ្វើ​កំណែ​ទម្រង់​​​លទ្ធិ​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​ និងបានខិតខំ​ប្រឹង​ប្រែង​ជាខ្លាំងនៅ​ក្នុង​ការ​​​ធ្វើ​​សេចក្តី​ព្រាង​​​ច្បាប់ ​​ស្តី​ពី​​​ សមាគម​ និង​អង្គ​ការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល​ និង​​រំពឹង​ថានឹង​​អនុម័ត​ច្បាប់​នេះ​នៅ​ពេល​ខាង​មុខ​ ដែល​ជា​ហេតុ​ធ្វើ​ឲ្យ​សង្គម​ស៊ី​វិល​មួយ​ចំនួន​មាន​ការ​ភ័យ​ខ្លាចជា​​ខ្លាំងចំពោះ​​ច្បាប់​នេះ។​​
តាម​រយៈអត្ថ​បទមួយរបស់​​នាយក​ប្រតិបត្តិ​នៃ​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ធិ​មនុស្ស​កម្ពុជា​ បានដាក់​ចំណង​ជើង​ថា​​ «​​​​តើ​​តម្លៃ​នៃ​សង្គម​ស៊ី​វិល​នៅ​ឯណា  ចេតនា​​បង្ហាញ​​​ថា​ ​បើ​ច្បាប់​ថ្មី​នេះ​អនុ​ម័ត​នៅ​ពេល​ណា​​ ច្បាស់​​បញ្ចប់នូវ​​រាល់​​ការ​ប្រព្រឹត្ត​​​​អាណា​ធិបតេយ្យ​របស់ក្រុម​គេ​ជាក់​ជា​មិន​ខាន​។ ​​នាយកប្រតិបត្តិរូប​នេះ បាន​បញ្ចេញ​ប្រតិកម្ម   តាម​រយៈប្រព័ន្ធ​ផ្ស​ព្វ​ផ្សាយ​គ្មាន​វិជ្ជា​ជី​វៈ​មួយ​ ក្នុង​គោល​បំណង​​បំភ័ន្ត​សាធារណៈមតិឲ្យ​យល់​​ខុសទៅ​នឹង​ច្បាប់​នេះ​ថា សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​សមា​គម និង​អង្គការ​ក្រៅរដ្ឋាភិបាល គ្មាន​តម្លា​ភាព និង​មិន​​​​​ប្រកប​​ដោយ​អត្ថ​ន័យ​ពេញ​លេញ​ទៅ​តាម​តំរូវ​​​ការ​ចង់​បានរបស់​ប្រជា​ពល​រដ្ឋឡើយ​​។
​​​ការ​ពង្រឹង​លទ្ធិ​ប្រជា​ធិប​តេយ្យ​ត្រូវ​តែ​ដើរ​ទន្ទឹម​គ្នា​នឹង​​នីតិ​រដ្ឋ​។​ ក្នុង​ន័យ​នេះ​​​​ រាជ​រដ្ឋាភិ​បាល​​ ​បានប្រកាស​ថា នឹង​​អនុម័ត​ច្បាប់​​​ស្តី​ពី​​​​សមាគម​ និង​​អង្គ​ការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល យោង​សេចក្តី​​​សម្រេច​​ពី​បណ្តា​​អ្នក​​ពាក់​ព័ន្ធ​មួយ​ចំនួន ក្នុង​ចំណោមអង្គការ​ សមាគមប្រមាណ​ជាង​៣០០០ ភាគ​ច្រើន​លើសលុបគេបានគាំ​ទ្រ​ឲ្យ​មាន​សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​នេះ ​ជាមួយ​នឹង​ការ​​ជម្រុញ​​សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​នេះ ឲ្យ​ឆាប់​​​អនុម័ត និង​យក​ទៅ​ប្រើ​ប្រាស់ ដើម្បី​ផ្តល់​នូ​វ​សារៈ​ប្រយោជន៍​​ជូន​សង្គម​ជាតិ​យ៉ាង​​ពិត​ប្រាកដ​​​​។
ក្រោយ​ពី​មាន​ការ​ឯក​ភាព​គ្នា​ហើយ ​​​ប្រមុខ​រាជរដ្ឋា​ភិបាល​នឹង​​​យកសេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​នោះ ដាក់ជូន​​រដ្ឋ​សភា​ពិនិត្យ​ទៅ​តាម​​ដំណើរ​ការ​នៃ​ការ​តាក់​តែង​ច្បាប់​យោង។ យោង​​តាម​​មាត្រា ៩១ នៃ​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​ចែង​ថា សមា​ជិក​ព្រឹទ្ធសភា សមាជិក​រដ្ឋសភា និង​នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី​ តំណាង​រាស្រ្ត​ មាន​សិទ្ធិ​ផ្តួច​ផ្តើម​ធ្វើ​ច្បាប់បាន​។ ប៉ុន្តែ​ជា​និច្ច​កាល​​ សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​​ភាគ​ច្រើន​ គេបាន​មើល​ឃើញ​ថា សុទ្ធ​តែ​ជា​ការ​ផ្តួច​ផ្តើម​ដោយ​អង្គ​នីតិ​ប្រតិបត្តិ​។
បើ​ទោះ​ជា​បច្ចុប្បន្ន​​ ​កម្ពុជា​មាន​ច្បាប់​ប្រមាណ​ជាង​៤០០​ប្រកាស​ដោយ​រាជក្រម​រួច​ហើយ​ក៏​ដោយ​ ក៏​​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​នៅ​បន្តកិច្ច​ខិត​ខំប្រឹង​ប្រែង​បន្ថែមទៀត ​នៅ​ក្នុង​ការពង្រឹង​នីតិរដ្ឋ​​ដោយ​ត្រូវការ​ច្បាប់​ថ្មីៗជា​ច្រើន​ ដែល​អាស្រ័យ​ទៅ​លើ​បរិបទ​សង្គម​ជាតិ​​។
យ៉ាង​ណាមិញ​សេចក្តី​ព្រាង​ស្តីពី​ សមាគម និង​អង្គការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល​ ពិត​ជា​មានភាព ចាំ​បាច់​ ដោយ​សារ​តែ​រាជ​រដ្ឋាភិបាលបាន​មើល​ឃើញថា បច្ចុប្បន្ន សង្ស័យ​ថា មាន​អង្គការ​សង្គម​ស៊ី​វិល​មួយ​ចំនួន បាន និងកំពុង​​​ធ្វើ​សកម្មភាព​​​យ៉ាង​អាណា​ធិប​តេយ្យ,​ ​១/ ការ​​លាង​លុយកខ្វក់,​ ​២/ ​​កំពុង​ជាប់​និន្នា​ការ​នយោបាយ​ប្រឆាំង​ ក្នុង​ការ​គៀ​ង​គរ​រក​​មូល​និធិ​ជំនួយ​​​ទាំង​នៅក្នុង​ និង​ក្រៅ​ប្រទេស​យក​មក​បំប៉ន​មហិច្ឆតា​អំណាច​​​ជាដើម​ និង​បាន​ធ្វើ​សកម្មភាព​ប្រាស់ចាកពី​ដែន​សមត្ថកិច្ចរបស់​ខ្លួន​។ ​ចំពោះ​អត្ថ​បទរបស់​អ្នក​ស្រី​​ចក់ សុភាព​ ដែល​​សរសេរ​​ថា «​​​​​តើ​តម្លៃ​សង្គម​ស៊ី​វិល​នៅ​ឯណា​គឺ​គ្រាន់​តែ​ចង់​បាន​​សិទ្ធិ​សេរី​​ដ៏​ហួស​ព្រំ​ដែន​ច្បាប់ ដែល​បាន​កំណត់​តែ​​ប៉ុណ្ណោះ​។ ​​
ផ្ទុយ​មក​វិញ​ ​ទស្សនៈរបស់​អង្គការ​សង្គម​ស៊ី​វិល​ទាំង​នោះ គឺ​ហាក់បីដូច​​​កំពុង​ប្រើ​ប្រាស់សិទ្ធិ​សេរី​ជ្រុល​ហួស​របស់​ខ្លួន​ដែល​ជាអង្គការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល​​ ទៅ​រំលោភបំពាន​​លើ​ច្បាប់​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ ក្នុង​ការ​បង្គាប់​បញ្ជា​ទៅ​លើ​អង្គ​នី​តិប្រតិ​បត្តិ​ និង​អង្គ​នី​តិបញ្ញត្តិ ជាពិសេស​ប្រមុខ​រាជរដ្ឋាភិបាលតែម្តង​​ ឲ្យ​បញ្ឈប់​​ធ្វើ​សេច​ក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​មួយ​នេះ សម្រាប់​គ្រប់​គ្រង​ការ​អនុវត្ត​របស់​ក្រុម​ពួ​ក​គេ​  និង​បាន​ព្រមានថា ​បើ​បន្តអនុម័តច្បាប់​នេះ​ ​ចាំ​បាច់​​ត្រូវ​យក​​​​តាម​​​ខ្លឹម​សារ​របស់​ក្រុម​ពួក​គេ ក្នុង​គោល​​ដៅអ្វី​មួយ​ដែល​គេដឹង​ថា អង្គការ​ទាំង​នោះ បាន​និង​កំ​ពុង​​​​ទាញ​រក​​​ផលប្រយោជន៍ផ្ទាល់​ខ្លួន​​​​​ ​ដូច​​ដែល​បាន​អនុវត្ត​​កន្លង​មក ដើម្បី​ដើម្បី​ផលប្រយោជន៍។
ធាតុពិត​ អង្គការ​សមាគម គឺ​ជា​ស្ថាប័ន​ឯក​រាជ្យ មិន​ប្រទ្បូកចូល​នយោបាយ ​តែ​ធាតុពិត​​ពួក​គេកន្លង​មក​ធ្វើ​​នយោបាយ​យ៉ាង​ចាស់​ដៃ​​​​។ ​​បើ​តាំង​ខ្លួន​ជា​អ្នក​ប្រព្រឹត្ត​ស្រប​ច្បាប់​  ​​​​គឺ​មិន​ត្រូវ​​ខ្លាច​រអា​ខ្លាំង​ពេក​ជាមួយ​សេចក្តី​ព្រាង​​​ច្បាប់​មួយ​នេះ​ ទាំង​ដែល​ដឹង​ថា​ច្បាប់​ គឺ​បង្កើត​ទ្បើង​ ដើ​ម្បី​​ធានា​ឲ្យ​មាន​ការ​ប្រើ​ប្រាស់​សិទ្ធិ​សេ​រី​ភាព​នៃ​ការ​បញ្ចេញ​មតិ​ ក្នុង​កិច្ច​ការ​សាធារណៈ​ត្រូវ​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​​ព្រំដែន​កំ​ណត់​​ដោយ​ច្បាប់ជាកំហិត​
បើ​ទោះ​​​​បី​ជា​​អង្គ​ការ​សង្គម​ស៊ី​វិលជ្រុល​និយម​​មួយ​ចំនួន រារាំង​មិន​ចង់​​ឲ្យមាន​ការ​​អនុវត្ត​គោលការ​ណ៍​ពង្រឹង​នី​តិ​រដ្ឋយ៉ាង​ណា​ក្តី​ ក៏​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​កាន់​តែ​មាន​ជំហរ​​ប្រកាន់​ខ្ជាប់​នូវ​ការ​គោរព​គោលការណ៍​​ច្បាប់​រដ្ឋធម្មនុញ្ញដែល​ជា​ច្បាប់​កំ​ពូល​របស់ជាតិ ហើយ​សិទ្ធិ​សម្រេច​អនុម័ត​ច្បាប់​នេះ គឺ​ជា​អំ​ណាច​របស់សមាជិក​សភា​សំ​ឡេង​ភាគ​ច្រើន។​
ដូ​ច្នេះ​ សេច​ក្តី​ព្រាង​​ច្បាប់​​ស្តី​ពី​សមាគម និង​អង្គ​ការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល​ គឺ​មិន​មាន​ផល​ប៉ះពាល់ណាមួយ​ជះ​ឥទ្ធិពល​​ទៅ​លើ​សមត្ថកិច្ច សកម្មភាព​ការងារ​របស់​អង្គ​ការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល​ ​​​​ក្នុង​ការ​បំពេញ​មុខងារ និងការ​អនុវត្ត​តួនា​ទីរបស់​ពួក​គេ​ក្នុង​សង្គម​នោះ​ទេ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​ សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​ថ្មី​នេះ ​រឹត​តែធានា​ការ​ពារ​​លក្ខន្តិកៈ​​របស់​​សង្គម​ស៊ី​វិល​​​ ​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​​បរិយាកាស​ និង​ក្របខ័ណ្ឌ​ធ្វើ​ការងារ​ទំនាក់​ទំនង​ក្នុង​ចំណោម​តួ​អង្គ​សង្គម​ស៊ី​វិល​ រដ្ឋ​ វិស័យ​ឯកជន​​ និង​សាធារណៈ​ជនទូ​ទៅ​​​ឲ្យកាន់​តែ​​មាន​ប្រសិទ្ធិ​ភាពត្រឹម​ត្រូវ​​ស្រប​ច្បាប់​ ក្នុង​ឆន្ទៈ​បំរើ​ផល​ប្រយោជន៍​រួម​ជូន​សង្គម​ជាតិកម្ពុជា​។
ជាង​នេះ​ទៅ​ទៀត ការ​អនុម័តសេចក្តី​ព្រាង​​​ច្បាប់​ស្តី​ពី​ សមាគម និង​អង្គការក្រៅ​រដ្ឋាភិបាលឲ្យ​បាន​ទាន់​កាលពេល​វេលា​ គឺជា​សេចក្តី​ត្រូវ​ការ​ចង់​បាន​ពី​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ ក្នុង​ការ​កាត់​បន្ថយនូវ​បណ្តា​​អង្គ​ការ​ស៊ីវិល​​ជ្រុល​និយម​មួយ​ចំនួន​ ដែល​ក្រុម​គេ​បាន​ចាត់​ទុក​​កម្ពុជាថា​​ជា​ស្ថាន​សួគ៌​​ងាយ​ស្រួល​ឆក់​យក​​ផល​​ប្រយោជន៍ ក្រុម បក្ខពួក​​ ការ​ប្រព្រឹត្ត​អំ​ពើ​ពុករលួយ និង​ភាព​អានា​ធិបតេយ្យ ។
ទោះ​យ៉ាង​ណា​ សេចក្តី​ព្រាង​ច្បាប់​នេះ បាន​ការពារ​យ៉ាង​ពេញ​លេញនូវសិទ្ធិ​ម​នុស្ស​ ការ​គោរព​ច្បាប់ និង​ក៏​ជា​ការទទួល​ខុស​ត្រូវ​ខ្ពស់​ចំពោះ​វាស​នា​អនាគតប្រទេស​​ជាតិ ស្របតាម​គោល​បំ​ណង​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ ហើយ​ក៏​ជាជំ​ហាន​មួយ​ដ៏​ត្រឹម​ត្រូវ​​នៃ​បរិបទសង្គម​កម្ពុជា ស្មើមុខស្មើ​មាត់ ដូច​​បណ្តាប្រទេស​មួយចំ​​នួន​លើ​សកល​លោក​ ដែល​គេ​មាន​ច្បាប់ក្នុង​ដំ​ណើរការ​ពង្រឹង​លទ្ធិ​ប្រជា​ធិបតេយ្យ​ លើក​ស្ទួយ​នីតិរដ្ឋ ដោយឈរលើស្មារតី បុគ្គល​គ្រប់​រូប​ ត្រូវ​ស្មើ​ភាព​គ្នា​ចំ​ពោះ​មុខ​ច្បាប់៕
អ្នក​សិក្សា​ស្រាវ​ជ្រាវ​ផ្នែក​ច្បាប់
 ដោយ លី  ចិន្តា

សម្តេច​តេជោ ហ៊ុន សែន អញ្ជើញ​​​និវត្តន៍​មក​មាតុប្រទេសវិញដោយ សុវត្ថិភាព




សម្តេច​អគ្គ​មហា​សេនា​បតីតេជោ ហ៊ុន សែន អញ្ជើញ​​ដឹកនាំ​​គណៈ​​ប្រតិ​​ភូ​​ជាន់​ខ្ពស់​ និវត្តន៍​ពី​ចូលរួម​​ប្រារព្ធ​​ខួប​​លើក​ទី​១០ នៃ​កិច្ច​​ប្រជុំ​​​កំពូល​​​ភាពជា​ដៃ​គូ​យុទ្ធ​សាស្រ្ត​​អាស៊ី​ អាហ្វ្រិកថ្មី នៅ​ទី​ក្រុង​​ហ្សា​កាតា និង​ការ​រំលឹក​​ខួប​​លើក​ទី៦០ នៃសន្និសីទ​អាស៊ី​ អាហ្រ្វិក នៅទីក្រុង​បានឌុង​ សាធារណ​រដ្ឋឥណ្ឌូ​ណេស៊ី​ កិច្ចប្រជុំកំពូល​អាស៊ាន និងកិច្ច​​ប្រជុំដ៏ទៃទៀត​

សម្តេច​​​តេជោ ហ៊ុន សែន ​និង​ឯកឧត្តម សម រង្ស៊ី ​លើក​យក​វប្បធម៌​សន្ទនា ទៅបង្ហាញ​ដល់​​ប្រជា​​ពលរដ្ឋខ្មែរ​ ​ប្រទេស​ម៉ាឡេស៊ី




សម្តេចអគ្គមហាសេនាបតីតេជោ ហ៊ុន សែន នាយករដ្ឋមន្រ្តី និង ឯកឧត្តម សម រង្ស៊ី ប្រធានគណបក្សសង្រ្គោះជាតិ លើកយកវប្បធម៌សន្ទនា ទៅបង្ហាញដល់​ប្រជា​ពលរដ្ឋខ្មែរ ដែលកំពុងរស់នៅសិក្សា និងធ្វើការនៅក្នុងប្រទេសម៉ាឡេស៊ី ប្រមាណ ជិត​៣០០​នាក់
ម៉ាឡេស៊ី , ថ្ងៃទី២៥ ខែមេសា ឆ្នាំ២០១៥

ASEAN still dances Madison as 2015 integration community nears

By Puy Kea


LANGKAWI, Malaysia, April 27 Kyodo - The 48-year-old Association of Southeast Asian Nations, a group of 10-member states, is running the bloc as it is dancing a popular Madison in Cambodia today.

The Madison is a novelty dance that was popular in the late 1950s to mid-1960s. The Madison was created and first danced in Columbus, Ohio, in 1957. It is a line dance that features a regular back-and-forth pattern interspersed with called steps.

The dance is being used to refer to the overall assessment of ASEAN’s blueprint with which good achievement and scores were claimed in a lengthy 19-page progress report by the ASEAN secretary general to the ASEAN leaders, according to ASEAN diplomats.

The diplomats said the achievements and failures are nearly half mixed with go-ahead and backward just like a Madison Dance, a popular dance in Cambodia today.

Of the three main pillars designed for the ASEAN community by the end of 2015, the diplomats told Kyodo News that the progress report filed by the ASEAN secretary general said, up to date, about 88 percent or 127 out of 145 action lines of the ASEAN Political Security Community blueprint have been implemented while the remaining 18 are in various stages of implementation.

For the second pillar, the most significant one for immediate realization of the ASEAN community in December 2015 is the ASEAN Economic Community at which, to date, 457 out of 505 measures stipulated in the AEC blueprint have been implemented, representing an implementation rate of 90.5 percent, according to the diplomats.

The third pillar, the ASEAN Socio-cultural Community, has 339 action lines, of which 10 or about 3 percent were completed, 328 or 96.75 percent are ongoing and only one is pending. The diplomats added that most of the action lines are ongoing as they require multiple projects and activities to fully realize their strategic objectives.

Whatever the results showed, the secretary general’s report also acknowledged the remaining work in implementing the outstanding measures in the Roadmap to an ASEAN Community (2009-2015).



Some of the issues that remain unapproved are ASEAN common standards, for example, an ASEAN Common Time Zone, ASEAN currency and the dragging maritime disputes in the South China Sea as they are left behind despite serious discussions, consultations and efforts made and approached by all in the grouping.

And while some challenges remain, some ASEAN leaders are noting and observing ASEAN’s central role and ASEAN’s centrality, with some fearing superpowers, the richer and bigger states like the United States or China, which are ASEAN dialogue partners, may take advantage of ASEAN or drive ASEAN off the rails and fall into their global game.

The diplomats noted the fears, saying that at particular forums and meetings such as the ASEAN Regional Forum, East Asia Summit and ASEAN Defense Ministers’ Meeting Plus which are participated in by superpowers, they often have their own strategies and ASEAN should not allow these superpowers to drive ASEAN toward their “global games.”

Other issues which are considered as a step-back as in the Madison Dance are streamlining ASEAN from producing more and more documents every year and more and more meetings and the summits. In particular, they call for reducing the twice-yearly summits to one and that will start to be implemented next year when Laos becomes the chair, a reverse of implementation from years past.

Annually, ASEAN organizes or holds more than 1,000 meetings, forcing some ASEAN officials to claim that they miss to finalize their reports for their bosses because they have to fly out again and again for the next meeting and some topics of discussions are cross cutting among the three major pillars.

Another status quo if it is not a step-back is the development gap among    member states, especially between the old ones and the new four-member states known as Cambodia, Vietnam, Laos and Myanmar.

At the 12th ASEAN Leaders’ Forum held on Sunday in Malaysia’s capital Kuala Lumpur, several member states spoke about a gap in the region. Cambodian Prime Minister Hun Sen said, “To achieve our ultimate goal of ‘One Community, One Vision, One Identity’ ASEAN must strengthen its commitment to resolve challenges in relation to narrowing the development gap among member states to promote connectivity in all aspects, including physical, institutional and people-to-people connectivity.”

At the gala dinner for 10 ASEAN leaders on Sunday, Najib Razak, the Malaysian prime minister and chair of the summit, said, “As many of you are aware, one of the five founding fathers of ASEAN was my father. I was 15 years old when he traveled to Thailand in August 1967 and, together with four historic documents brought ASEAN into being and set us on the course toward regional integration.”

Now, he added, “nearly 50 years later, that process will reach another milestone with the establishment of the ASEAN Economic Community by the end of this December. It is with humility, but also with great pride, that I carry on his work, together with all of you, as, inspired by that founding vision, we continue to build and strengthen as ASEAN for the 21st century.”
==Kyodo