Monday, March 4, 2013

សម្តេច​​តេជោ​​ឧទ្ធិស​​ទិ​វា​វប្ប​ធម៌​​ជាតិ ​៣ មីនា​​លើក​​ទី​​១៥​ជូន​ដល់​​បុព្វ​បុរស​​ខ្មែរ



ក្នុង​កាស​អញ្ជើញ​ជា​អធិបតី​ក្នុង​ការ​ប្រារព្ធ​ពិធី​អប​អរ​សាទរ​ទិវា​វប្បធម៌​ជាតិ ៣មីនា លើក​ទី១៥ នៅ​សាលសន្និសីទចតុមុ នា​ថ្ងៃ​ទី៣ ខែមីនា ឆ្នាំ២០១៣ ដែល​ប្រព្រឹត្តិ​ទៅ​ក្រោម​ប្រធាបទ "​អ្វីៗ​ទាំងអស់ ដើម្បី​វឌ្ឍនភាព​វប្បធម៌​ជាតិ​"​ សម្តេច​អគ្គមហាសេនាបតី​តេជោ ហ៊ុន សែន នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​នៃ​ព្រះ​រាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ​បាន​ឧទ្ទិស​ទិវា​វប្បធម៌​ជាតិដ៏​មាន​អត្ថន័យ​ជា​ ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នេះ ជូន​ដល់​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​ ដែល​បាន​បន្សល់ទុក​នូវ​កេរដំណែល​វប្បធម៌​ដ៏​ច្រើន​លើសលប់សម្រាប់​កូនចៅ​ជំនាន់​ក្រោយ​។    

សម្តេច​អគ្គមហាសេនាបតី​តេជោ ហ៊ុន សែនមានប្រសាសន៍​ថា ខ្ញុំ​សូម​ឧទ្ទិស​ទិវា​វប្បធម៌​ជាតិ ៣មីនា លើក​ទី១៥ នេះ ​ជា​ថ្ងៃ​រម្លឹក​ដល់​គុណូបការៈ​បុព្វបុរស និង​ដូនតា​ខ្មែរ និង​សូមឲ្យ​ទិវា​នេះ​ស្ថិតនៅ​ជា​អមតៈ​ក្នុង​ដួង​ចិត្ដ​ប្រជាជន​យើង​គ្រប់រូប ប្រកបដោយ​មនសិការ​ចូលរួម​ថែរក្សា​ការពារ និង​លើកស្ទួយ​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​ជាតិ​ឲ្យ​មាន​វឌ្ឍនភាព​ជានិច្ច​និរន្ត។ សម្តេច​តេ​ជោ​ថ្លែង​ថា រាជរដ្ឋាភិបាល​តែងតែ​គាំទ្រ​ដល់​ផែនការ​អភិរក្ស​ និង​អភិវឌ្ឍ​វិស័យ​វប្បធម៌​ ដោយ​បន្ត​លើក​ទឹក​ចិត្ដ​ឲ្យ​មាន​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​អំពី​ផលិតផល​វប្បធម៌​ខ្មែរ​ដ៏​សម្បូណ៌​បែប ការអប់រំ​អំពី​វប្បធម៌ និង​សីលធម៌​ដ៏​ល្អ​ថ្លៃថ្លា​របស់​ជាតិ ការទប់ស្កាត់​ការ​ហូរចូលនៃ​វប្បធម៌​អវិជ្ជមាន​ពី​បរទេស ការ​លុប​បំបាត់​សកម្មភាព​មិនល្អ ក្នុង​ស្រទាប់​យុវជន និង​កុមារ ដែល​ធ្វើឲ្យ​ប៉ះពាល់​ដល់​វប្បធម៌ ​ប្រពៃណី ​និងទំនៀមទម្លាប់​ដ៏​ល្អ​ផូរផង់​របស់​ជាតិ ដែល​កិច្ចការ​ទាំង​អស់នេះ​ ពិតជា​បម្រើ​នូវ​ឧត្ដមប្រយោជន៍​របស់​ប្រទេស​ជាតិ និង​បាន​ឆ្លើយតប​ទៅ​នឹង​សំណូមពរ និង​សេចក្ដីត្រូវការ​ដ៏​ទទូច​របស់​ប្រជាជន ​និង​សង្គមជាតិ​ទាំងមូល​ផងដែរ

ទាក់​ទង​នឹង​ការងារ​អភិរក្ស និង​អភិវឌ្ឍន៍​លើ​វិស័យ​វប្បធម៌​ជាតិ សម្តេច​អគ្គ​មហាសេនា​បតី​តេ​ជោ​ ហ៊ុន សែន បាន​ដាក់​ចេញ​នូវ​អនុសាសន៍​ចំនួន​ ៨ចំណុច ដែល​រួម​មាន៖
ទី​១-​ ត្រូវ​យកចិត្តទុកដាក់​អភិវឌ្ឍ​ធនធាន​មនុស្ស​លើ​វិស័យ​វប្បធម៌ និង​អភិវឌ្ឍ​សិល្បៈ​គ្រប់​ទម្រង់ ដោយ​ឈរ​លើ​មូលដ្ឋាន​អភិរក្ស មាន​គ្រឹះ​នៃ​វប្បធម៌​ខ្មែរ​បុរាណ ដែល​ជា​អត្តសញ្ញាណ ពណ៌សម្បុរ ក្បួនខ្នាត និង​ជា​ព្រលឹង​នៃ​វប្បធម៌​ជាតិ​យើង​។ ជារួមយើង​ត្រូវ​ដឹងថា ការបង្កើត​ស្នាដៃ​សិល្បៈ ដោយ​ខ្វះ​នូវ​ក្បួនខ្នាត គឺជា​ការ​បង្ខូច​នូវ​តម្លៃ និង​ព្រលឹង​នៃ​សិល្បៈ​វប្បធម៌​ជាតិ​។ ដូច្នេះ ចាំបាច់​ណាស់ ផលិតផល​សិល្បៈ ត្រូវតែ​ផ្សារ​ភ្ជាប់​ទៅ​នឹង​ក្បួនខ្នាត និង​តម្លៃ​នៃ​វប្បធម៌​ជាតិ ដែល​ឆ្លុះបញ្ចាំង​ពី​អត្តសញ្ញាណ​កម្ម​នៃ​ជាតិ​សាសន៍​ខ្មែរ​ពិតៗ​។ ទន្ទឹមនេះ ក្រសួង​វប្បធម៌ និង​វិចិត្រសិល្បៈ ត្រូវ​បន្ត​ផ្តល់​ការ​អប់រំ និង​ការផ្សព្វផ្សាយ​អំពី​គោលនយោបាយ​ជាតិ​លើ​វិស័យ​វប្បធម៌ ដោយ​ចាំបាច់​ត្រូវតែ​ធ្វើ​ឡើង​ឱ្យបាន​ទូលំទូលាយ ទាំង​នៅក្នុង​មជ្ឈដ្ឋាន​នៃ​ម្ចាស់​ផលិតកម្ម ទាំង​អ្នកនិពន្ធ អ្នកដឹកនាំ​រឿង អ្នក​បង្កើត​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​មហាជន និងក្នុងចំណោម​សិល្បៈករ សិល្បៈការិនី​ទាំងអស់​របស់​យើង​។ ក្នុងនោះ យើង​ទាំងអស់គ្នា​ត្រូវ​មាន​ស្មារតី​ចងចាំ​ថា យើង​ធ្វើ​សិល្បៈ​ មិនមែនដើម្បី​ភាព​ស៊ីវិល័យ ភាពឆើតឆាយ និង​ភាព​អំនួត​ផ្ទាល់ខ្លួន​នោះទេ ប៉ុន្តែ​យើង​ធ្វើ​សិល្បៈ​ដើម្បី​បង្ហាញ​ពី​តម្លៃ​ប្រពៃណី វប្បធម៌ ភាពថ្លៃថ្នូរ និង​មោទនភាព​ជាតិ​ទាំងមូល​។

ទី​២- ​ត្រូវ​បង្កើត​ស្នាដៃ​ថ្មី តាមរយៈ​ការបញ្ចូល​វិធី​វិទ្យាសាស្ត្រ​បច្ចេកទេស ទៅ​ក្នុង​មធ្យោបាយ​ផលិត និង​ការសម្តែង​ដោយ​ឈរ​លើ​គ្រឹះ​វប្បធម៌​បុរាណ ស្រប​តាម​ទស្សនាទាន "​បុរាណ​មិនយឺត ទំនើប​មិន​បរទេស​" ក្នុង​គោលដៅ​ប្រើប្រាស់​ស្នាដៃ​ទាំងនេះ សម្រាប់​បម្រើ​ដល់​ការអភិវឌ្ឍ​សេដ្ឋកិច្ចជាតិ លើកកម្ពស់​ជីវភាព​រស់នៅ​របស់​សិល្បករ​។ ការបង្កើត​ស្នាដៃ​ថ្មី គឺជា​ការ​ចាំបាច់​មួយ ពី​ព្រោះ​យើង​ត្រូវ​ដឹងថា ភាព​សាំ គឺ​ជា​សត្រូវ​ស្លាប់​រស់ របស់​ទស្សនិកជន​។​

ទី​៣- ​ក្រសួង​វប្បធម៌ និងវិចិត្រសិល្បៈ ត្រូវ​យកចិត្តទុកដាក់​បើក​វគ្គ​អប់រំ និង​វិក្រឹតការ ដើម្បី​បង្កើន​សមត្ថភាព​យល់ដឹង​ដល់​អ្នកនិពន្ធ ព្រមទាំង​សិល្បករ​របស់​យើងទៅលើ​ទិដ្ឋភាព​ថ្មីៗ វិទ្យាសាស្ត្រ​បច្ចេកទេស​ថ្មី ខ្លឹមសារ​ថ្មី ដើម្បី​ទប់ស្កាត់​ការហូរចូល​នៃ​វប្បធម៌​អវិជ្ជមាន​ពី​ខាងក្រៅ បញ្ចៀស​ឱ្យបាន​នូវ​ភាព​លួច​ចម្លង​ស្នាដៃ​ពី​អ្នកដទៃ ដែល​ជា​បទល្មើស​កម្មសិទ្ធិ​បញ្ញា និង​ជា​កត្តា​នាំ​ឱ្យ​វិស័យ​សិល្បៈ​យើង​មិនឤ​ចរីក​ចម្រើន​បាន​ផង​ដែរ​។ ប្រាកដ​ណាស់ អ្នក​បង្កើត​ស្នាដៃ​ថ្មី​តែង​បាន​រៀនសូត្រ​ពី​អ្នក​ដទៃ តែ​គេ​ពុំគួរ​ចម្លង​ស្នាដៃ​អ្នក​ដទៃ​ដោយ​ល្ងិតល្ងង់ ឬ​ដកស្រង់​របស់គេ​ទាំងស្រុង​នោះ​ទេ​។ ក្នុងន័យនេះ យើង​សង្ឃឹមថា អ្នកនិពន្ធ អ្នកដឹកនាំ​រឿង សិល្បៈករ សិល្បៈការិនី​របស់​យើង នឹង​ដក​ស្រង់​យក​តែ​មេរៀន​ល្អៗ​របស់​អ្នកដទៃ​មក​ពិចារណា ហើយ​ចម្រាញ់​យក​ធ្វើ​ជា​ចំណេះដឹង​ខ្លួន ដើម្បី​បង្កើត​ស្នាដៃ​ថ្មីៗ​។

ទី​៤- ​បង្កើត​កម្មវិធី​ផ្លាស់ប្តូរ​ជំនាញ​ឯកទេស ការសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ បង្កើន​កិច្ចសហប្រតិបត្តិការ ទាំង​ក្នុង​ថ្នាក់ជាតិ ថ្នាក់​តំបន់ និងអន្តរជាតិ ដើម្បី​ស្វែងរក​វិធាន​ការលើកកម្ពស់​ដល់​ការអភិវឌ្ឍ​វិស័យ​សិល្បៈ ឱ្យ​ប្រកបដោយ​ភាព​អប់រំ ដែល​សង្គម​ជាតិ​ទាំងមូល​ទទួលយកបាន និង​នៅក្នុង​វិធាន​មួយ​ធានា​បាន​ដល់​កិច្ចការពារ និង​ថែរក្សា​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​អរូបី​របស់​ជាតិ ឱ្យ​បន្ត​មាន​អត្ថិភាព​ជានិច្ច​និរន្ត​តទៅ​អនាគត​។​

​ទី​៥- ​ត្រូវ​យកចិត្តទុកដាក់​បង្កើត​កម្មវិធី​ផ្ទេរ​ចំណេះដឹង ចំណេះ​ធ្វើ​ពី​មរតក​មនុស្ស​រស់ទៅ​ឱ្យ​យុវជន​ជំនាន់​ក្រោយ ដើម្បី​បន្តវេន​ថែរក្សា​ការពារ​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌ ឱ្យបាន​គង់វង្ស​តទៅ​អនាគត។ ក្នុងនោះ ក្រសួងវប្បធម៌ និងវិចិត្រសិល្បៈ ត្រូវ​យកចិត្តទុកដាក់ និងលើកទឹកចិត្ត​ដល់​វរ​សិល្បករ វរ​អ្នកនិពន្ធជាដើម ទៅ​ធ្វើ​បទឧទ្ទេស​អំពី​តម្លៃ​វប្បធម៌​ជាតិ នៅតាម​បណ្តា​គ្រឹះស្ថានសិក្សា ទាំង​កម្រិត​វិទ្យាល័យ និង​សកល​វិទ្យាល័យ​។

​ទី​៦- ​បន្ត​រៀបចំ​បើក​មហោស្រព​សិល្បៈ​មហាជន​ឱ្យបាន​ទៀងទាត់​តាម​ថ្នាក់​នីមួយៗ ទាំង​ថ្នាក់​មូលដ្ឋាន​ខេត្ត ថ្នាក់​ភូមិភាគ និង​ថ្នាក់​ជាតិ ដើម្បី​ផ្តល់​ឱកាស​ឱ្យ​សិល្បករ បាន​ផ្លាស់ប្តូរ​បទពិសោធន៍ និង​រៀនសូត្រ​ពី​គ្នា​ទៅវិញទៅមក ទាំង​ការបង្កើត​ស្នាដៃ​ថ្មី ទាំង​ការសម្តែង ដែល​ជា​សមាសធាតុ​មួយ​ដ៏​សំខាន់ ក្នុង​ការលើកកម្ពស់​វឌ្ឍនភាព​វប្បធម៌​ជាតិ ឱ្យ​បាន​ប្រកបដោយ​ចីរភាព​។ ធ្វើដូច្នេះបាន យើង​ពិតជាឤ​ច​ប្រែក្លាយ​ក្រុមសិល្បៈម​ហាជនយើង​ឱ្យ​រួមចំណែក​ស្ថាបនា ការពារ ថែរក្សា និង​ផ្សព្វផ្សាយ​ពី​តម្លៃ​នៃ​វប្បធម៌​ជាតិ​របស់​យើង ជាមួយនឹង​គុណប្រយោជន៍​ដល់​ការអប់រំ​សីលធម៌​សង្គម បម្រើ​សេចក្តី​រីករាយ​ប្រកបដោយ​ភាពថ្លៃថ្នូរ ការអភិវឌ្ឍ​សង្គម​-​សេដ្ឋកិច្ច តាមរយៈការ​យក​សិល្បៈ​ចិញ្ចឹម​សិល្បៈ​។

​ទី​៧- ​បន្ត​យកចិត្តទុកដាក់​លើកកម្ពស់​ដល់​ការសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ និង​ចងក្រង​រក្សាទុក​ឱ្យ​បាន​គង់វង្ស​នូវ​សម្បត្តិ​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​អរូបី​គ្រប់​ប្រភេទ​។ ក្នុងនោះ ត្រូវ​ជំរុញ​ឱ្យ​មាន​ការចុះបញ្ជី​សារពើ​ភណ្ឌ និង​ធ្វើ​បច្ចុប្បន្នភាព​ជាប់​ជាប្រចាំ ដើម្បី​ឱ្យដឹងថា តើ​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​អរូបី​ប៉ុន្មានដែល​បាន​កើតឡើង និង​ប៉ុន្មាន​ទៀតដែល​បាន​ធ្លាក់ចុះ​។ ការរកឃើញ​លទ្ធផល​ទាំងនេះ ទើប​យើងឤ​ចរៀប​ចំ​ផែនការ​ទប់ស្កាត់ ថែរក្សា ការពារ និង​លើកស្ទួយ​ឱ្យមាន​ការរីកចម្រើន ប្រកបដោយ​ប្រសិទ្ធភាព​។​
​ទី​៨-​ ក្រសួង​វប្បធម៌ និង​វិចិត្រសិល្បៈ ត្រូវ​បន្ត​យកចិត្តទុកដាក់​រៀបចំ​ចងក្រង​នូវ​បទដ្ឋាន​គតិយុត្តញក់​ព័ន្ធ​ទាំងឡាយ ដែល​ទាក់ទង​ដល់​ការគ្រប់គ្រង​សម្បត្តិ​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​ជាតិ ដូចជា អនុក្រឹត្យ​ស្តីពី​ការគ្រប់គ្រង​សិល្បៈ​ទស្សនីយភាព អនុក្រឹត្យ​ស្តីពី​ការគ្រប់គ្រង​សិល្បៈ​សិប្បកម្ម និង​សិល្បៈ​សូន​រូបជាដើម ដើម្បី​ធានាបាន​ដល់​ការលើកកម្ពស់​ការអភិវឌ្ឍ​ប្រកបដោយ​ចីរភាព នៃ​សម្បត្តិ​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​ជាតិ​យើង​។

ជាមួយ​នឹង​អនុសាសន៍​ទាំង​ ៨ចំណុច​ខាង​លើ នៅ​ក្នុង​ពិធីប្រារព្ធ​ទិវា​វប្បធម៌​ជាតិ ថ្ងៃ​៣​មីនា លើក​ទី​១៥ នេះ​ដែរ សម្តេចតេជោនាយក​រដ្ឋមន្ត្រី បានប្រកាស​អំពាវនាវ​ជា​ចំហរ​ទៅកាន់​ម្ចាស់​ស្ថានីយទូរទស្សន៍ក្នុង​ស្រុក​ទាំង​អស់ ឲ្យជួយបង្កើត​ឲ្យមាន​ក​ម្ម​វិធី​ប្រលង​ចម្រៀង​ផ្នែក​បុរាណ បន្ថែម​លើ​កម្មវិធី​ប្រលងប្រជែង​ប្រុស​ស្អាត​ស្រី​ស្អាតផង​។

សម្តេចតេជោនាយក​រដ្ឋមន្ត្រីបាន​មានប្រសាសន៍ថា "​ប្រសិន​បើ​បណ្តា​ស្ថានីយ​ទូរទស្សន៍​ទាំងឡាយខិតខំអាច​នឹង​មាន​កម្មវិធី​ប្រលង​ចំរៀង​ខាង​ផ្នែក​បុរាណបាន​ខ្លះជា​ការល្អ ព្រោះ​ឥឡូវវា​ពេញនិយម ​ហើយខ្ញុំ​ទទួលស្គាល់ថា វា​ពេញនិយម​ហើយ ដែល​​អស់លោក​ប្រលង​បវរកញ្ញា ស្រី​ស្អាត ប្រុស​ស្អាត ឬ​ក៏​អា​បញ្ហា​ដទៃទៀត​។ ប៉ុន្តែ​យើងទាំងអស់គ្នាជា​ជនជាតិ​សាសន៍​មួយ ដែល​ចាំបាច់​ត្រូវ​មាន​មោទនភាព​ជាតិ ដែល​គួរតែបង្កើត​នូវ​កម្មវិធី​នៃ​ការប្រលងប្រជែងតាម​ទូរទស្សន៍​ច្រើនណាស់​។ គួរតែ​រក​នូវ​កម្ម​វិធី​ណាដែល​អាច​ប្រើប្រាស់​មួយ​ម៉ោង ឬ​ពីរ​ម៉ោងក្នុង​មួយអាទិត្យដើម្បី​ប្រលង​ប្រជែង​មួយឆ្នាំ ចាំ​ឲ្យ​វា​ជាប់ក៏​មិនយឺត​ពេល​ទេ​"​។

​ជាមួយនឹង​ប្រសាសន៍​ដូច្នេះ សម្តេចតេជោនាយក​រដ្ឋមន្ត្រីក៏​បាន​ថ្លែង​ទៅកាន់​ក្រុមហ៊ុន​នានា ដែលធ្លាប់​ធ្វើជា​អ្នក​ឧបត្ថម្ភ​កម្មវិធី​ទូរទស្សន៍​នោះ គឺ​ចូលរួម​ឧបត្ថម្ភ​កម្មវិធី​​ប្រលងប្រជែង​ចម្រៀងបុរាណ​នេះ​ផង ដើម្បី​ឲ្យ​សិល្បៈ​យើង​រីកចម្រើន​ទៅ​មុខ ព្រោះ​ក្រែងលោក្រុមហ៊ុន​ទូរទស្សន៍​ទាំងនោះ​ថា អត់​មាន​គេ​ឧបត្ថម្ភ​ផង តើ​ធ្វើ​ម៉េច​នឹង​បាន​បង្កើត​កម្មវិធី​ប្រលងប្រជែង​នោះបាន​។

សម្តេចតេជោ​នាយករដ្ឋមន្ត្រីបាន​គូសបញ្ជាក់ថា "​អីចឹង​ទេ សូម​អំពាវនាវ​ដល់​ក្រុមហ៊ុន​ទូរទស្សន៍​នានា​អើយ អាច​ប្រលង​ជា​ចម្រៀង​យី​កេ បាសាក់ មហោរី កំណាព្យ ស្អីៗ​តទៅទៀត​។ មាន​កន្លែង​ខ្លះ​ក៏​គេ​ធ្វើ​ដែរ​។ បាយ័ន វា​ទៅ​ផុត ចប់​ហើយ​។ ឥឡូវ​វា ( ទូរទស្សន៍​បាយ័ន ) ចប់​មួយ​វគ្គ​ហើយ វា​កំពុងតែ​ដាក់​បន្ត ព្រោះ​អា​នឹង​គេ​ដឹង​ហើយ​ថា កូនស្រី​លោក​ហ៊ុន​សែន អ្នក​កាន់ ហើយ​បើ​កាន់មិន​ធ្វើ​អា​នឹង​ទៀត អា​នឹង​វា​មិន​ចប់​។ អីចឹង​ទេ ខ្ញុំ​អំពាវនាវសូម​ស្នើ​ថា បណ្តា​ក្រុមហ៊ុន​ទូរទស្សន៍ គួរតែ​ប្រើប្រាស់​ឱកាស​។ ប៉ុន្តែ​នៅ​កន្លែង​ខ្លះ គេ​ក៏​នៅ​បន្ត ដូចជាខ្ញុំ​ឃើញ​ថា ទូរទស្សន៍អាស៊ីអាគ្នេយ៍ គេ​បង្ហាញ​ឈុត​ខ្លីៗ​របស់គេ ដោយ​គេ​មិន​បោះបង់​ចោរ​ទេ​។ តែ​ទូរទស្សន៍​នានា គួរ​ត្រូវ​បាន​លើកទឹកចិត្ត ហើយ​ក្រុមហ៊ុន​មួយចំនួន ដែល​តែងតែ​ឧបត្ថម្ភ​កម្មវិធី​វ៉ៃ​បុក ឬក៏​អារ​ញ៉ាក់រ​ញ័​មួយចំនួន ក៏​សូម​ឲ្យ​វា​មាន​ភាពស្មើគ្នា ឬ​ក៏​មិន​បាន​ស្មើភាព ក៏​សូមឲ្យ​បាន​ត្រឹម ៨០% នៃ​កម្មវិធី​ប្រុស​ស្អាត ស្រី​ស្អាត​នេះ ក៏​បាន​ដែរ​"​។​

សម្តេច​តេជោនាយករដ្ឋមន្ត្រី​ ក៏​បាន​ធ្វើ​ការ​បក​ស្រាយ​អំពី​ទស្សនៈ​ជ្រុល​និយម​របស់​ក្រុម​ប្រឆាំង ដែល​សម្តេច​ចាត់​ទុក​ថា ជា​ក្រុម​នៃ​បក្ស​សម្ព័ន្ធ​ណាតូ (NATO) ប៉ុន្តែ​ NATO ក្នុង​ពេល​នេះ មិនមែន​ជា​ខ្លឹមសារ​ពិត​របស់​កងទ័ព NATO ដែល​មកពី​ពាក្យ​ផ្លូវការ​គេ​ថា អង្គការ​សន្ធិសញ្ញា​អា​តា​ឡង់​តិច​ខាងជើង​នោះឡើយ​ គឺ​ជា​ក្រុមដែលបាន​តែ​និយាយ អត់​ធ្វើការ "No Action Talk Only" ដែល​បាន​និយាយ​ដោយ​ភ្លេច​គិត​លក្ខណៈ​ពិសេស​របស់​ប្រទេសកម្ពុជា ហើយ​ទៅ​ប្រៀ​ប​ធៀប​ជាមួយ​នឹង​ប្រទេស​ដទៃ

សម្តេចតេជោនាយក​រដ្ឋមន្ត្រីបាន​មាន​ប្រសាសន៍ថា "​មាន​មនុស្ស​ម្នាក់​គេ​ថា ចាំបាច់​យក​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន ទៅ​ប្រៀបធៀប​ជាមួយ​អាពត​ធ្វើ​អី​? ហើយ​ដូចជា​ឥឡូវ ( មនុស្ស​ម្នាក់​នោះ ) ចាប់ផ្តើម​ទទួលស្គាល់ថា អា​ពត​សម្លាប់​មនុស្ស​ស្អីៗ​។ តែ​ថា កម្ពុជា​ត្រូវ​កុំ​យក​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្នទៅ​ប្រៀបធៀប​ជាមួយ​ជំនាន់​អាពត​។ ត្រូវ​យក​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន ទៅ​ប្រៀបធៀប​ជាមួយ​ប្រទេស​ជិតខាង​។ ខ្ញុំ​ថា អុ​ញ​! ឥឡូវនេះ កុំថាឡើយ យក​ប្រទេសមួយ​ទៅ​ប្រៀបធៀប​ជាមួយ​ប្រទេស​មួយ គ្រួសារ​មួយ និង​គ្រួសារ​មួយ ក៏​មិន​អាច​ទៅ​ប្រៀបធៀប​ជាមួយគ្នា​បាន​ដែរ​។ ខ្ញុំ​ជាមួយ​បង ហ៊ឹម ឆែម ( រដ្ឋមន្ត្រីក្រសួង​វប្បធម៌ និង​វិចិត្រសិល្បះ ) ក៏​មិន​អាច​ប្រៀបធៀប​គ្នា​បានដែរ ព្រោះ​អី​? ព្រោះ​ខ្ញុំ​អត់​មាន​ក្បាល​ឆក​ផង​...​។ អីចឹង​ឲ្យ​ប្រៀបធៀប​យ៉ាងម៉េច​?"​

សម្តេចតេជោនាយក​រដ្ឋមន្ត្រីក៏​បាន​គូសបញ្ជាក់ថា "​កាន់តែ​ប្រៀបធៀប​គ្នា​លែងកើត វៀតណាម ឡាវ និង​ថៃ គេ​មាន​របប​ប្រល័យពូជសាសន៍​ទេ​?... អីចឹង​កម្ពុជា មិន​អាច​ទៅ​ប្រៀបធៀប​ជាមួយនឹង​នរណា​បានទេ​"​។​

សម្តេចតេជោ​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រីក៏​បាន​រម្លឹក​ពី​បទ​សម្ភាសន៍​របស់​សម្តេច ជាមួយនឹង​អ្នកកាសែត​បរទេសដែល​បាន​ចោទសួរ​អំពី​កំណែ​ទម្រង់​ដែលបានដាក់ចេញ​សម្រាប់​កម្ពុជា កាលពី​ឆ្នាំ​១៩៨៨ថា តើ​នយោបាយ​របស់​សម្តេច យក​លំនាំ​តាម​មេដឹកនាំ​ផ្តាច់ការ​របស់​ប្រទេស​កុម្មុយនីស្ត​មួយចំនួន ដូចជាគុយបា និង​សូ​វៀត យ៉ាងដូចម្តេច​?​

សម្តេចតេជោ​នាយករដ្ឋមន្ត្រីបានមាន​ប្រសាសន៍​ឲ្យ​ដឹង​​ថា "​ខ្ញុំ​ថា អត់​ទេ​។ ខ្ញុំ​ត្រូវការ​កាត់​មួក តម្រូវ​ក្បាល​។ កាច់​ស្បែកជើង តម្រូវ​ជើង​។ ខ្ញុំ​អត់​កាត់​ក្បាល​ខ្ញុំ តម្រូវ​មួក ហើយ​ក៏​អត់​កាត់​ជើង​ខ្ញុំ តម្រូវ​ស្បែកជើង​ដែរ ព្រោះ​អី​ស្ថានភាព​របស់​ខ្ញុំ អត់​ដូច​សូ​វៀត​ឯណា​? ខ្ញុំ​ចាប់ផ្តើម​ពី​បាតដៃ​ទទេរ​មក ហើយ​ធ្វើ​កំណែទម្រង់​ដីធ្លី កំណែទម្រង់​នេះ កំណែទម្រង់​នោះ ទៅតាម​ស្ថានភាព​ជាក់ស្តែង​នៃ​ប្រទេស​របស់​ខ្ញុំ​"​

OPINION: Cooking up the numbers is Rainsy’s own deadly blow


First,  Rainsy created “the 17% of disfranchised voters,” back in February 2012, and then he created “the 10% fictional voters,” in January 2013 in order to create an illusion that the opposition “must be projected to win the July 2013 election” when adding the 31% of popular vote that the opposition won during the last commune election. He cooked up those numbers to be used as the sources of reference for his call to foreign observers to stay away from the July legislative election in Cambodia and to foreigners not to lend legitimacy to the result of the July election. Though humanity has a saying that “number doesn’t lie,” however the numbers that are cooked by Rainsy to be used as the sources of reference by Rainsy open to question the honesty and integrity of this individual. Moreover this proves unequivocally the notoriously manipulative nature of Rainsy. Foreigners are not dump to be misled by Rainsy, but some foreigners are smart enough to use Rainsy to advance their own agenda whether at their home country or internationally, and Suyra Subedi is no exception. 
 
It seemed to me that the Cambodia National Rescue Party (CNRP) is operating and moving as a political party but Rainsy is deteriorating as a politician. Short of otherwise information the CNRP will participate in the July 2013 general election, but Rainsy will not. He lamented the fact that he had been sentenced to heavy prison term, forced into self-exile to avoid being incarcerated, denied of civic and political rights for being a convicted felon on the run, but he cannot prove to the world that Rainsy and the CNRP are inseparable, a Siamese twin. This is a nasty reality for him and perhaps for other leaders that individual is expandable for a number of reasons, and unavoidably for natural reason.
 
The July legislative election is not a game, and moreover it is not “a game that has been fixed in advance,” as so frivolously and irresponsibly accused by Rainsy. It is a battle that only seasoned politician and well organized political party can endure and find the legitimate venue to win, and that legitimacy will be first given to winners by voters who go to the poll exercising their civic duties freely. The last commune election was the very recent proof that both the NEC and the Cambodian citizens have reached their professional efficiency and civic maturity and they have conducted themselves admirably, respectively in terms of organizing the electoral process and behaving at the polling places. International observers and it must be underlined that they are not “ill informed,” as a condescending Rainsy rates them, will not be discouraged by Rainsy’s call to avoid coming to Cambodia because of those fictitious numbers cooked up by Rainsy. Both international and local observers, on the other hand will not shy away from their duties to observe and to render the verdict as to how the July legislative election in Cambodia is.
 
Cooking up the numbers is wrong, but when Rainsy cooked up the numbers to be used as the sources of reference of his very own statement calling foreigners to avoid observing the July legislative election, that is despicable. It gives a very bad name to Rainsy who has been pretending to be a politician and a political party leader for more than three decades, now.
4 March 2013
Professor Pen Ngoeun
Advisor
University of Puthisastra, Phnom Penh Cambodia