Monday, October 31, 2011

សម្ភាសន៍ លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត សាស្ត្រា​ចារ្យ​សាកល​វិទ្យា​ល័យ ភូមិន្ទ​នីតិ​សាស្ត្រ និង​វិទ្យា​សាស្ត្រ​សេដ្ឋ​កិច្ច​ ជាមួយ​ទូរទស្សន៍​បាយ័ន ស្តីពី​អត្ថន័យ​នៃពាក្យ​ទម្រង់​រដ្ឋ​

ថ្ងៃទី៣១ ខែតុលា ឆ្នាំ២០១១
លោកសត្យា រក្ស​
សំណួរ៖ ដើម្បីឲ្យបងប្អូន​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​យើង បានយល់​ដឹងអំពី​ផ្នែកវិទ្យាសាស្ត្រ​នយោបាយ​ផង និង​ដើម្បី​កុំ​ឲ្យ​ជន​ឆ្លៀត​​ឱកាស​និយម ជា​ពិសេស​គឺគ​ណបក្ស​ប្រឆាំ​ង​នៅ​កម្ពុជា​ ដែល​មិនបាន​ធ្វើ​អ្វី​ជា​ប្រយោជន៍​ដល់​សង្គម​ ដល់​ជាតិ​ផង​នោះ​​​ ហើយ​ឆ្លៀតកេង​ចំណេញ​នយោបាយ​ទៀត ដូច្នេះ​សូម​លោក​បណ្ឌិត​ជួយ​ពន្យល់​អំពី​ ដូចម្តេច​ដែល​ហៅថា រដ្ឋ​ ហើយ រដ្ឋ​នេះ ចែក​ចេញ​ជាប៉ុន្មាន​ប្រភេទ​ដែរ​ទៅបាទ?​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត​
ចម្លើយ​៖ ​ ពាក្យថា​ទម្រង់​រដ្ឋនេះ គឺសំដៅទៅ​លើ​របៀប​របប​នៃ​ការចាត់​ចែង​អំណាច​នយោបាយ​​របស់រដ្ឋ​​​។ ទម្រង់រដ្ឋ​នេះ គេ​បែងចែក​ជាបីគឺ​ ទម្រង់​គ្រប់​គ្រង​រដ្ឋ ទម្រង់​គ្រប់គ្រង​ដែនដី​ ហើយ​និង​របប​នយោបាយ​​។
លោកសត្យា រក្ស​
សំណួរ៖​ សូមលោក​បណ្ឌិត​ជួយ​ពន្យល់​លំអិត អំពី​ទម្រង់​ទាំ​ងបី​នេះ​បាទ?​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត​
ចម្លើយ៖​ ទម្រង់​គ្រប់​គ្រង​រដ្ឋ​ គឺគេ​សំដៅ​ទៅ​លើការ​កំណត់​ឋានានុក្រម​នៃ​នយោបាយ​កំពូល​ តើឋា​នានុ​ក្រម​នៃ​នយោ​បាយ​​កំពូល​នេះថិត​នៅ​កន្លែង​ណា​?​ ឧទាហរណ៍​ថា ​អំណាច​កំពូល​ថិតនៅ​ក្នុង​ដៃ​ព្រះមហាក្សត្រ​ ទម្រង់រដ្ឋនោះគេឲ្យ​ឈ្មោះ​​ថា បែប​រាជា​និយម​។ តែបើសិន​ជា​អំណាច​នយោបាយ​កំពូល​ថិត​​នៅ​​ក្នុងដៃអ្នក​នយោបាយ ឬក៏រាស្ត្រ​ យើងអាច​និយាយ​ថាជា​ទម្រង់​សាធារណរដ្ឋ​។ ដូច្នេះសរុបមក គឺ​ទម្រង់​គ្រប់​គ្រងរដ្ឋ​ចែក​ចេញជា ទម្រង់​រាជា​និយម និង​ទម្រង់​សាធារណរដ្ឋ​។​ នៅ​ក្នុង​ទម្រង់​រាជានិយម​នោះទៀត​​​​ បើសិន​ជាស្តេច លោក​មាន​អំណាច​ទូទៅ ទូលំ​ទូលាយ​ និង​អំណាច​ហួស​ព្រំដែន​ គេ​​ឲ្យ​​​ឈ្មោះថារាជា​និយម​ផ្តាច់ការ​។ តែបើសិន​ជា​អំណាចរ​បស់ស្តេច​មានដែន​កំណត់​ ឬក៏​អាស្រ័យ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ នោះ​គេឲ្យឈ្មោះថា ទម្រង់​រាជា​និយម អាស្រ័យ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​។ ចំណែក​ទម្រង់​គ្រប់​គ្រងរដ្ឋ​​បែប សាធារ​ណរដ្ឋ​វិញ គេបែង​ចែកជាបួនទៀត​ គឺទម្រង់​គ្រប់គ្រងរដ្ឋ​ បែប​សាធារណរដ្ឋ​ អាស្រ័យ​ប្រធានាធិបតី​ ឧទាហរណ៍​ដូច​នៅ​សហរដ្ឋ​អាមេរិក​។ សាធារណរដ្ឋអាស្រ័យសភា ឧទាហរណ៍​ដូច​នៅ​ឥណ្ឌា​ បានន័យថា អំណា​ច​​សភាជាធំ​។ មួយទៀត​​​គឺ​ទម្រង់សាធារណរដ្ឋ​ចម្រុះ​ គឺអំណាច​នៅក្នុងដៃ​សភា​ផង និងនៅក្នុងដៃប្រធានាធិបតីផង​ ដូច​​ជា​នៅ​ប្រទេស​បារាំង ប្រទេស​​រុស្ស៊ី ជា​ដើម​។ និង​មួយទៀត​​​ គេហៅថា​ សាធារណរដ្ឋដែរ តែអំណាច​អាស្រ័យ ដោយអ្នកកាន់សាសនា​ គេឲ្យឈ្មោះថា Theogracy ឧទាហរណ៍នៅប្រទេស បូរី វ៉ាទីកង់​​ ដែលជាប្រទេសឯករាជ្យ នៅកណ្តាលប្រទេស អ៊ី​តាលី​។​ ទាំង​នេះគឺជាន័យពេញលេញ​នៃ​ទម្រង់​គ្រប់គ្រង​រដ្ឋ​។​
ចំណុចទី២ គឺជាទម្រង់គ្រប់គ្រងដែនដី​ ពាក្យនេះមានន័យថារបៀប​របប​ចាត់ចែង​ គ្រប់គ្រង​រចនា​សម្ព័ន្ធដែនដី​ ។ នៅលើ​ពិភពលោក គឺមានទម្រង់គ្រប់ដែនដីតែបី​ផ្នែកទេ ទី១គឺទម្រង់រដ្ឋទោល​ ដូចជា​ប្រទេសយើងអញ្ចឹងដែរ ឬហៅ​ថាទម្រង់​បែប Unitary ។ ទី២ ទម្រង់សហព័ន្ធ​ ដូចជា​នៅ​សហ​រដ្ឋ​អាមេរិក​អញ្ចឹង​ និងទី៣ គឺទម្រង់សហសម្ព័ន្ធ​ ឬហៅថាទម្រង់ Confideration ដែលជាទម្រង់គ្រប់​គ្រង​ដែនដីនេះឯង​ ​ឧទាហរណ៍ សមាគមប្រជាជាតិអាស៊ីអាគ្នេយ៍​ ដែលមាន​ប្រទេស​១០ រួមគ្នា​ជាដើម ដោយ​មាន​​ការគ្រប់គ្រង មានវប្បធម៌ ប្រពៃណី ច្បាប់​ ទំនៀមទំលាប់​ ភាសា កងទ័ព​។ល។​  តែ​យើង​រួមគ្នា នៅ​លើ​បញ្ហាសំខាន់មួយ​ លើគោលបំណង​រួមមួយ​​​ ដែលទម្រង់បែបនេះគេឲ្យឈ្មោះថា ទម្រង់សហសម្ព័ន្ធ​ ដែល​វាថិតនៅក្នុងទម្រង់គ្រប់គ្រងដែនដី​។​ ​​​​សរុប​មក​ទម្រង់គ្រប់គ្រងដែនដី បែងចែកជាបី គឺ​ ទម្រង់​បែប​រដ្ឋទោល​ ទម្រង់​បែប​សហព័ន្ធ​ និង​ទម្រង់​បែប​សហសម្ព័ន្ធ​​។​
លោកសត្យា រក្ស​
សំណួរ៖ សម្រាប់ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជាយើង បច្ចុប្បន្ននេះ ឃើញថាមានទស្សនៈផ្សេងៗគ្នា​ គណបក្ស​ប្រឆាំងតែង​តែ​និយាយថា កម្ពុជាបច្ចុប្បន្ននេះ​ គឺជា​របប​កុំម្មុយនីស្ត​​ អ្នកខ្លះគេថា​ជារបប​រាជា​និយម​ និងអ្នក​ខ្លះគេអះ​អាងថាជា​របប​សភានិយម​បែបប្រជាធិបតេយ្យ អី​ជាដើម​។ល។​ តើទម្រង់រដ្ឋ​ដែល​​កម្ពុជារបស់យើងកំពុងតែប្រតិបត្តិ​ និងកំពុងតែអនុវត្ត​នេះ​​ បើតាម​ន័យ​វិទ្យាសាស្ត្រ​នយោបាយ តើ​យើង​ហៅបែបណា​ដែរទៅ​ ដើម្បីឲ្យចំទៅនឹងអ្វី​ដែលរាជ​រដ្ឋាភិបាល​កំពុង​តែ​អនុវត្តនេះ​?​​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត​
ចម្លើយ​៖ ​ ទាក់ទងទៅនឹងសំណួរនេះ យើងឃើញ​ថា​បច្ចុប្បន្ន មានការហៅផ្តេសផ្តាស​ ដូច្នេះ​ត្រូវ​ពិនិត្យមើល ។ ដំបូង​យើង​ត្រូវ មើលឈ្មោះកម្ពុជាជាផ្លូវការ​ គឺព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា​។ ចំណែក​ទម្រង់​គ្រប់គ្រងរដ្ឋរបស់កម្ពុជាបច្ចុប្បន្ន​ គឺ​ទម្រង់រាជានិយមអាស្រ័យរដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ ពីព្រោះ​នៅក្នុង​ច្បាប់​ក៏​បាន​ចែងដែរ​ ថាព្រះអង្គគ្រងរាជ្យ​ តែមិនកាន់អំណាច​​។ ចំណែក​​ទម្រង់​គ្រប់គ្រង​ដែនដី​របស់​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន​ គេឲ្យឈ្មោះថាទម្រង់ រដ្ឋទោល​ ពីព្រោះ​នៅក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​យើង​ក៏បាន​ចែងដែរថា​ កម្ពុជាគឺ ជា​រដ្ឋ​ដែលមិនអាចបំបែកបាន​។ មួយទៀត​របបនយោបាយ​របស់យើងបច្ចុប្បន្ន​ គឺជា​របប​ប្រជាធិបតេយ្យ​សេរីពហុបក្ស​​ ដែលមាន​ចែង​នៅក្នុង​មាត្រា៥១ថ្មី នៃរដ្ឋធម្មនុញ្ញ​​ ។ ដូច្នេះ​ បើយើង​ហៅទៅ​លើ​របប​នយោបាយ គឺយើងត្រូវហៅ​ថា​របបប្រជាធិបតេយ្យសេរីពហុបក្ស​ បើយើង​ហៅទៅ​លើទម្រង់​គ្រប់គ្រង​ដែនដី​ គឺទម្រង់​បែប​រដ្ឋទោល​ បើយើងហៅទៅលើទម្រង់គ្រប់គ្រងរដ្ឋ​ គឺយើង​ត្រូវហៅ​ថា​របប​រាជានិយម​អាស្រ័យ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​។​ចំណែក​ ប្រទេសកម្ពុជា ជាផ្លូវការឈ្មោះអ្វី គឺ ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា​ គឺយើង​ត្រូវ​ហៅ​អញ្ចឹង​ទើប​ត្រឹមត្រូវ​​។​​
លោកសត្យា រក្ស​
សំណួរ៖ លោកបណ្ឌិតបានមានប្រសាសន៍ហើយ ថារបបយើងសព្វថ្ងៃនេះ​ជារបប​ប្រជាធិប​តេយ្យ​​​សេរីពហុបក្ស​ តើហេតុ​អ្វី​បានជាអ្នកនយោបាយ យកឈ្មោះកម្ពុជា​ យកទៅប្រើប្រាស់​ខុស​​គោល​ដៅ​​​​ពីអ្វី ដែលជា​ការពិតជាក់ស្តែង​ ដូច​ជា​ថាកម្ពុជាជារបបកុំម្មុយនីស អី​ជាដើម​។ អញ្ចឹងការ​ដែល​ប្រើប្រាស់​​ឈ្មោះ​ខុស ប្រើរបប​ខុស​បែប​នេះ​ តើជាការ​ដែលនាំ​ឲ្យមានការ​​មិនល្អ​សម្រាប់​ប្រទេស​ជាតិ​ដែរ​ឬទេ​?​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត​
ចម្លើយ​៖ ​ ចំណុចនេះយើងឃើញថា អ្នកនយោបាយតែងតែនិយាយ​កេងយកប្រយោជន៍​នយោបាយ​។ ប៉ុន្តែខ្ញុំ​ចង់ជម្រាប​ទៅ​ប្រជា​ពលរដ្ឋ និងបញ្ញវន្តទាំងអស់​ ត្រូវពិចារណាថា បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ ហេតុអ្វី​បានជា​ប្រទេស​កម្ពុជា​ជា​របប​ប្រជា​ធិបតេយ្យ​សេរីពហុបក្ស​​ ពីព្រោះយើងមាន​កំណត់​ចែង​ច្បាស់លាស់​​​​នៅក្នុងរដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ គឺនៅក្នុងមាត្រា៥១ថ្មី​។​ បើគាត់​ហៅ​របបនេះថាជារបប​ដែល​ផ្ទុយ​ពី​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ បានន័យថាគាត់​មិនគោរព​នូវស្មារតី​នៃរដ្ឋធម្មនុញ្ញ​រួច​ទៅ​ហើយ​​ គឺគាត់​ល្មើស​នឹងច្បាប់​នៃ​ព្រះរា​ជាណា​ចក្រ​កម្ពុជា​រួច​ទៅ​ហើយ​ គាត់ត្រូវមានទោសបាត់ទៅហើយ​។ ម្យ៉ាងទៀត ហេតុអ្វី​បាន​ជា​យើង​​ហៅថារបបប្រជាធិបតេយ្យសេរីពហុបក្ស ពីព្រោះយើងមានគណបក្ស​ច្រើន យើងមាន​ការ​ប្រកួត​ប្រជែង​​ដោយសេរី និងយុត្តិធម៌​ យើងមានសង្គមមួយដែលបើកចំហទូលំ​ទូលាយ​​​ សិទ្ធិសេរីភាព​ពេញលេញ មានអង្គការក្រៅរដ្ឋាភិបាល អង្គការសិទ្ធិមនុស្ស​ ។ល។​ គឺយើងមានភាពចម្រុះតែម្តង​ អញ្ចឹង​ហើយ​​បានជា​យើង​ហៅថា​របប​ប្រជាធិបតេយ្យ​សេរី​ពហុបក្ស​។
ចំណែកគណបក្សប្រឆាំងដែលគាត់ចេះតែនិយាយបំភ័ន្តខុសពីការពិតនោះ ​ គឺគាត់​មិនបាន​គិត​ថា​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ បច្ចុប្បន្ន​ បានសិក្សា​ស៊ីជម្រៅ​ដែរ និង​ជាមនុស្ស​ឧស្សាហ៍​ព្យាយាម​ អាន​​សៀវភៅ​ច្រើន​ទៀត​​​។ ដូច្នេះ​អ្វីដែល​គាត់​និយាយ​នេះគឺមិនចំណេញសម្រាប់ខ្លួនគាត់ទេ​ អញ្ចឹងហើយ​បាន​ជា​ប្រជាប្រិយភាព​​របស់​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ចេះតែ​​ថយទៅៗ​។ នយោបាយកាលណានិយាយ​មិនស្រួល វា​នឹង​ថយប្រយោជន៍ខ្លួន​ឯង​។​
លោកសត្យា រក្ស​
សំណួរ៖ សកម្មភាពរបស់រាជរដ្ឋាភិបាល និងមន្ត្រីគ្រប់ជាន់ថ្នាក់ទាំងអស់​កំពុងតែ​បម្រើ​ប្រជារាស្ត្រ​​​ក្នុងគោល​ ដៅ​មួយ​ឆ្ពោះ​ទៅរកនីតិរដ្ឋ​។ ដូច្នេះសូមលោកបណ្ឌិតជួ​យពន្យល់ និងបញ្ជាក់ជូន​បងប្អូន​ជនរួមជាតិបន្តិច ថាតើ​នីតិរដ្ឋ​ជាអ្វីដែរ​ទៅ​បាទ?​​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត​
ចម្លើយ​៖ ​ ពាក្យនីតិរដ្ឋនេះ គឺមកពី​​ពាក្យនីតិ បូកនិងពាក្យរដ្ឋ តែ​យើងកុំច្រឡំ​ និង​មិនមែនបកថា រដ្ឋដែលមាន​ច្បាប់​នោះ​ទេ​ ពីព្រោះរដ្ឋណាក៏មានច្បាប់ដែរ​។​ ពាក្យនីតិរដ្ឋនេះ ភាសាអង់គ្លេសហៅថា The rule of law ហើយ​អត្ថន័យ​ពេញ​លេញ​នៃពាក្យនីតិរដ្ឋ​នេះ​ គឺគេចង់សំដៅទៅលើ​ ការអនុវត្ត​ច្បាប់​បាន​ល្អ​ និងការអនុវត្តនូវគោល​ការណ៍លទ្ធិ​ប្រជា​ធិបតេយ្យ​បានពេញលេញ​។ អញ្ចឹងតែកាលណាអនុវត្ត​ច្បាប់បានល្អ ហើយ​និងអនុវត្ត​នូវគោល​ការណ៍​នៃ​លទ្ធិ​ប្រជា​ធិបតេយ្យពេញលេញ​ នោះហើយជានីតិរដ្ឋ​។​ ពាក្យនីតិរដ្ឋនេះគេនិយាយនៅពេលដែលយើង​បច្ចុប្បន្នកំពុងតែឈរលើ​ លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ ហើយ​នៅ​​ពេលដែលយើងឈរលើលទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​ និងធ្វើ​ឲ្យ​លទ្ធិ​ប្រជា​ធិបតេយ្យ​កាន់​តែ​ល្អ​ទៅៗ​ បានន័យ​ថា​យើងកំពុងតែឆ្ពោះទៅកាន់នីតិរដ្ឋ​។ ឧទាហរណ៍ប្រទេសភូមា គឺជាប្រទេស​មួយ​ដែល​ឈរ​លើ​របប​អាជ្ញា​ប្រឹក្ស​​​ ដូច្នេះគេតែងតែទាមទារឲ្យគាត់មានប្រជាធិបតេយ្យ​។ ចំណែកយើងគឺឈរ​លើ​របប​ប្រជាធិបតេយ្យ​​ស្រាប់ហើយ ទើបបាន​ជា​ពិភពលោកតែងតែទាមទារឲ្យយើងឆ្ពោះទៅ​កាន់នីតិរដ្ឋ អញ្ចឹង​ពាក្យនីតិរដ្ឋបានន័យថា​ អនុវត្ត​ច្បាប់ឲ្យបានល្អ​ និងគោរពគោលការណ៍លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​​ឲ្យបាន​ត្រឹមត្រូវ ។ អញ្ចឹងហើយបានជាគេ​ថា នីតិរដ្ឋ គឺជា​ទិស​ដៅ​របស់ប្រជាធិបតេយ្យ​ ឬគេអាចនិយាយថា​នីតិរដ្ឋ គឺជាគុណភាព​ខ្ពស់បំផុតរបស់ប្រជាធិបតេយ្យ​។​
នៅក្នុងនីតិរដ្ឋ គឺគេមើលទៅលើបួនចំណុច​ ចំណុចទី១ គឺមើលទៅលើឧត្តមភាពនៃច្បាប់​ គឺការ​អនុវត្ត​ច្បាប់នោះវាល្អ ឬមិន​ល្អ​។ នៅកម្ពុជា​យើង​ការ​អនុវត្ត​ច្បាប់គឺកាន់តែល្អប្រសើរឡើង និងប្រពៃ​ឡើង​ ។ ឧទាហរណ៍ សកម្មភាព​របស់​អង្គភាព​​ប្រឆាំង​អំពើ​ពុករលួយ​ កាន់តែវែកមុខជនខិលខូច​ជាបន្ត​បន្ទាប់​​។ ការធានានូវសិទ្ធិ​សេរីភាព​គឺកាន់​តែ​ទូលំទូលាយ​ ដោយ​យើងមាន​បញ្ចូល​នៅក្នុងរដ្ឋធម្មនុញ្ញ​​​ យើង​មានស្នងការ​អង្គការសហប្រជាជាតិ ។ល។​ ​មាន​ស្ថាប័ន​សិទ្ធិ​មនុស្ស​​ជាដើម​។ អញ្ចឹងការធានាសិទ្ធិ​មនុស្ស​ក៏មាន​។ ចំណុចមួយទៀត​គឺការ​សំដៅ​ទៅលើ​ការ​ទទួល​ខុសត្រូវ​ ​រវាងរាស្ត្រ​ និងរដ្ឋ​​ ។ ដូចជា​រាស្ត្រ​ធ្វើអ្វីគាត់ត្រូវទទួលខុសត្រូវ រដ្ឋធ្វើ​អ្វី​ក៏ដោយត្រូវ​ទទួល​ខុសត្រូវ​ចំពោះ​មុខច្បាប់​​​​​ បើសិនជា​មានទង្វើ​ខុស​ឆ្គង​​។ ចំណុចទី៤ គឺសំដៅទៅលើការបែងចែកអំណាច​ បញ្ញត្តិ ប្រតិបត្តិ និងតុលាការ​។​ ដូច្នេះ​ចំណុច​ស្នូល​ធំៗ​ទាំងបួន​នេះហើយ ដែលជា​ចំណុច​ស្នូល​នៃ​នីតិរដ្ឋ​។
លោកសត្យា រក្ស​
សំណួរ៖ ទាក់ទងទៅនឹងដំណើរការឆ្ពោះទៅកាន់នីតិរដ្ឋនេះ​ ដើម្បីឆ្ពោះទៅរកនីតិរដ្ឋ​ឲ្យបាន​ជោគជ័យ តើ​ប្រជាពលរដ្ឋ ក៏ដូចជាមន្ត្រីដែល​គ្រប់គ្រងច្បាប់ គួរប្រកាន់នូវ​តួនាទី និងលក្ខណៈ​បែបណា​ដែរ​ទៅ​បាទ?​​​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត​
ចម្លើយ​៖ ​ យើងមើលសំខាន់បំផុត គឺច្បាប់​ ពីព្រោះនីតិ​រដ្ឋសំខាន់គឺស្ថាប័ន​​នីតិបញ្ញត្តិ​នេះឯង​ គឺ​គាត់​ត្រូវតែរៀប​ចំច្បាប់​នេះឲ្យ​បានល្អ​។ ច្បាប់នេះរៀបចំឡើងមិនមែនដោយឆន្ទៈបុគ្គល​ ឬឆន្ទៈ​ប្រយោជន៍​​ផ្តេសផ្តាសនោះទេ គឺត្រូវរៀបចំ​ឡើងដោយឆន្ទៈរាស្ត្រ​​ ពីព្រោះតំណាងរាស្ត្រ​គឺតំណាង​របស់​ប្រជាជន​ អញ្ចឹងច្បាប់នោះបង្កើតឡើងដើម្បីបម្រើឆន្ទៈរាស្ត្រ​​ បម្រើ​រាស្ត្រ ផ្តល់ឱកាស និង​ផលប្រយោជន៍​ឲ្យ​រាស្ត្រ​។ អញ្ចឹងតែកាលណាច្បាប់បង្កើតឡើងមានលក្ខណៈបែបហ្នឹង ពេល​នោះការអនុវត្តច្បាប់​ពិត​ជា​បាន​ល្អជាមិនខាន​។​ ចំណែកអ្នកអនុវត្តច្បាប់ គឺត្រូវអនុវត្តឲ្យបានពេញលេញ​ និងគ្រប់គ្រាន់​។ រាស្ត្រ​គឺជា​​អ្នក​គោរពច្បាប់​ និងជាអ្នកឃ្លាំមើល ថាតើនរណា​បំពានច្បាប់ បើអ្នកណាបំពាន អ្នកនោះ​ត្រូវ​តុលាការ​​ផ្តន្ទា​ទោស​​។​
លោកសត្យា រក្ស​
សំណួរ៖ គណបក្សប្រឆាំងនៅកម្ពុជា តែងតែប្រើនូវពាក្យនីតិរដ្ឋនេះរហូត ។ តើលោក​បណ្ឌិត​មើល​ឃើញ​ថា​ គណបក្ស​ប្រឆាំង​នៅកម្ពុជា​មានបានចូលរួមធ្វើយ៉ាងណា​ ដើម្បីឲ្យ​ដំណើ​រ​ឆ្ពោះ​ទៅ​កាន់​នីតិរដ្ឋ​​​បាន​ប្រសើរ​​ឬទេ​?​​​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត
ចម្លើយ​៖ ​ គណបក្សប្រឆាំងគាត់តែងតែនិយាយនូវពាក្យ​ នីតិរដ្ឋ​ ពាក្យ​ច្បាប់ៗ យ៉ាង​រស់មាត់​មែន យ៉ាងឡូយតែម្តង​។ ជាក់ស្តែងដូច លោក សម រង្ស៊ី​ ជា​ដើម​​​គាត់ប្រព្រឹត្តិ​បទល្មើស​ហើយ គាត់​រត់​ប្រូច​បាត់ទៅ ដោយមិន​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ចំពោះមុខច្បាប់​ គឺគាត់អត់យល់ពីនីតិរដ្ឋផង​ គឺអ្វីដែល​គាត់​ធ្វើ​គាត់​អត់​ទទួលខុសត្រូវ​​។ អញ្ចឹង​គឺវាខុស​អំពី​គោលការណ៍​នីតិរដ្ឋនេះ​ ដែលអ្វី​យើងបាន​ធ្វើគឺ​ត្រូវហ៊ាន​ទទួល​ខុសត្រូវ​​ ទាំងរដ្ឋ ទាំងរាស្ត្រ ចំណែកគាត់ គាត់ជាមេបក្ស​បាន​ប្រព្រឹត្តិ​បទ​ល្មើស ហើយមិនទទួលខុសត្រូវ​ បានន័យថា​គាត់គ្រាន់តែចេះ​និយាយ តែគាត់អត់ធ្វើ​ទេ​ ហើយ​មិនយល់​អំពីអត្ថន័យ​នៃ​នីតិរដ្ឋទៀតផង​។​​ ប្រសិនបើយើងយល់អំពីពាក្យនីតិរដ្ឋគឺយើងអត់ប្រព្រឹត្តិបទល្មើស​​អញ្ចឹងទេ​ ពីព្រោះអ្វី​ដែលគាត់​បាន​ធ្វើ​​នោះ​គឺមាន​មធ្យោបាយផ្សេងទៀត​ជាច្រើន ដែលគាត់អាចធ្វើបានក្នុងនាមជាតំណាង​រាស្ត្រ​ មានអភ័យ​ឯកសិទ្ធិ ប៉ុន្តែ​គាត់បែរ​ជា​បំពានច្បាប់​ នេះមកពីគាត់អត់យល់ពីច្បាប់ អត់យល់ពីនីតិរដ្ឋ​។​​​​​
លោកសត្យា រក្ស​
សំណួរ៖ តើលោកបណ្ឌិតមានការចាប់អារម្មណ៍យ៉ាងណាដែរ ចំពោះដំណើរ​ឆ្ពោះទៅ​រកការ​បោះឆ្នោត​​ក្រុមប្រឹក្សាឃុំ សង្កាត់​ និងការបោះឆ្នោតសកល​ កាន់តែខិតជិតមកដល់ហើយ​។ សម្រាប់​គណបក្ស​ប្រឆាំងពេលនេះ កំពុងតែ​បំពង​សម្លេង​​យ៉ាង​កងរំពង​។ អ្វី​ដែលពួក​គាត់​បានធ្វើ និងកំពុង​ធ្វើ​នា​ពេល​នេះ​គ្មានអ្វីក្រៅតែពីការវាយប្រហារទៅលើអ្នកដ៍ទៃ​ សូម្បី​តែគណបក្សដែលប្រឆាំងដូចគ្នា​ ជា​គណបក្ស​​តូចតាច​ កំពុង​ប្រឹង​ប្រែងក្នុងការចងសម្ព័នភាពជាមួយគ្នាក៏ដោយ​​​ ក៏ពួកគេមិនអត់ឱនឲ្យដែរ​។ តើសកម្មភាព​របស់គណបក្សប្រឆាំងនាពេលនេះ លោកបណ្ឌិតយល់ឃើញថាជាការចូលរួម​ចំណែក​រក្សា​របៀបរៀបរយ​សណ្តាប់ធ្នាប់សង្គម​ ឬក៏ជួយលើកតម្កើ​ង​​នីតិរដ្ឋនៅកម្ពុជាដែរឬទេ?​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត
ចម្លើយ​៖ ​ ចំណុចនេះ គឺយើងត្រូវមើលអំពីសកម្មភាពរបស់គណបក្សប្រឆាំង​រាល់ថ្ងៃនេះ គឺគាត់​កំពុងតែ​តាំងខ្លួន​គាត់​ជា​អ្នក​នយោបាយអាណាធិបតេយ្យនិយម​ ឬក្រុមនយោបាយ​អាណាធិបតេយ្យ​និយម​​។​ ពាក្យថាអាណាធិបតេយ្យ គឺមក​ពីពាក្យ Anarchism ដែលមកពីភាសា​ក្រិច​ បានន័យថា​គាត់មិនទទួលស្គាល់ ឬក៏បដិសេធ​សកម្មភាពរបស់រដ្ឋាភិបាល​ និងឲ្យតម្លៃទៅលើក្រុមអាណាធិបតេយ្យ​ដែលជាក្រុមមិនមែនរដ្ឋាភិបាល​ទៅវិញ​។ ពួកអាណាធិបតេយ្យនិយមនេះ គឺគាត់​មិន​ដែល​ទទួល​ស្គាល់​នូវ​អ្វីដែលរដ្ឋាភិបាលបានធ្វើនោះទេ​ គាត់តែងតែថា ជារឿងមិនត្រឹមត្រូវ​ ជា​រឿងមិនល្អ​ ជារឿង​​មិន​គ្រប់គ្រាន់​​។​ខ្ញុំលើកឧទាហរណ៍ នៅប្រទេសឥណ្ឌា​ គឺលោកមហាត្មាត់ ឥដ្រាគន្ធី​ លោកស្លាប់​ដោយសារ​តែ​ចលនា​​អាណាធិបតេយ្យនិយមនេះ​។ នៅប្រទេសអាមេរិក ក៏មានប្រធានាធិបតីអាមេរិកម្នាក់​ស្លាប់​ដោយ​សារ​តែ​រឿង​អាណា​ ធិបតេយ្យនិយមនេះដែរ​ ហើយនៅសហរដ្ឋអាមេរិកបច្ចុប្បន្ន​ក៏​មាន​ច្បាប់​ហាមឃាត់​​មិនឲ្យមាន​សកម្មភាព​ ​អាណា​ធិប​តេយ្យ​និយមកើតឡើងដែរ​។ អញ្ចឹង​ការតាំងខ្លួន​ជាអ្នក​ប្រឆាំង​នឹងអ្វីដែលរដ្ឋាភិបាល​បានធ្វើនោះ គឺ​ជាលក្ខណៈ​របស់អ្នក​នយោបាយ​អាណាធិបតេយ្យ​និយម​ហើយ​​។​​ ដូ​ច្នេះ​ ប្រជាពលរដ្ឋគួរតែពិនិត្យមើល​ គួរតែឲ្យតម្លៃ គួរតែគិតមើល​ តើយើង​​គួរតែ​ឲ្យ​ប្រទេស​យើង​កើតទៅជាបញ្ហា​​ចលាចល​ដោយសារ​តែពាក្យសម្តី​កុហក ​ភូតភរ​របស់គាត់​ហ្នឹង ឬក៏​យ៉ាង​ម៉េច​? ជាពិសេសបងប្អូន​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​យើងទាំងអស់​ ត្រូវតែ​ពិនិត្យ​មើល​អំពី​សកម្មភាព​ទាំងអស់នោះ​។​
លោកសត្យា រក្ស​
សំណួរ៖ តើលោកបណ្ឌិតយល់ឃើញយ៉ាងណាដែរ ចំពោះគណបក្សប្រឆាំងដែល​តែងតែ​ដាក់​ទម្ងន់ និងគៀប​សង្កត់​មក​លើ​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​ ដោយប្រើវោហាសព្ទ័ចោទប្រកាន់ថា​រដ្ឋាភិបាល​មិនបាន​អនុវត្ត​ ទៅលើកិច្ចព្រមព្រៀង​ក្រុងបារីស​ថ្ងៃ​២៣ តុលា ទេ​។ ចំណុច​ដែល​គណបក្ស​ប្រឆាំង​លើកឡើង​នេះ តើលោកបណ្ឌិត​យល់​ឃើញ​យ៉ាងណាដែរបាទ?​​​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត
ចម្លើយ​៖ ​ ចំណុចនេះយើងត្រូវតែចាំទាំងអស់គ្នា​ ។​កិច្ចព្រមព្រៀងទីក្រុងបារីស​ ឆ្នាំ១៩៩១នេះ គណបក្សប្រឆាំងគាត់បាន​ស្រែកថា រាជរដ្ឋាភិបាល​មិនបានអនុវត្ត​​កិច្ចព្រមព្រៀងនេះទេ​។ បើសិនជា​យើង​ក្រឡេកមើលទៅឆ្នាំ១៩៩១-១៩៩៣ ពេល​នោះមានរដ្ឋាភិបាលចម្រុះត្រីភាគី​ ហើយ​និង​រដ្ឋាភិបាល​យើងបច្ចុប្បន្ន​។​ពេលនោះគឺក្រុម​ ប៉ុល ពត ដែល​ជា​សមាស​​ភាព​​របស់​ក្រុមត្រីភាគី​នោះ គឺ​គាត់​​អត់បាន​ចូលរួម​ទេ​។ អញ្ចឹងយើងអាចមើលឃើញថាតើ​នរណាដែលជា​អ្នក​មិនអនុវត្ត​នូវកិច្ច​ព្រមព្រៀង​​ ទីក្រុង​បារីស?​ គឺ​ក្រុម​ត្រីភាគី​នោះ​ឯង​​​​​ គឺរដ្ឋាភិបាលចម្រុះត្រីភាគីនោះឯង ។ អញ្ចឹង បើសិន​ជា​​យើង​និយាយ​នៅក្នុងឆ្នាំ១៩៩៣ ក៏អត់ត្រូវដែរ​ ពីព្រោះ​ក្រុមត្រីភាគី​នោះ​គឺជា​ស្ថាបនិក​របស់​គណបក្ស​ប្រឆាំង​បច្ចុប្បន្ន​ នេះ​ ហើយក្រុមត្រីភាគីនោះគេអត់គោរពផង​ ចុះទម្រាំយើងយកអាហ្នឹងមកប្រើ​នៅ​ពេល​បច្ចុប្បន្ន វារឹតតែ​មិនត្រូវទៀត ។ ហេតុ​អីបាន​ជា​ខ្ញុំនិយាយ​ថាមិនត្រូវ​? ខ្ញុំបែងចែករឿងនេះជាពីរករណី​​។ ករណីទី១ បើសិនជានិយាយ ថារដ្ឋាភិបាល​មិន​បាន​​អនុវត្ត​កិច្ចព្រមព្រៀង​ទីក្រុងបារីស​ទេនោះ​​ ប្រាកដ​ជា​សង្គ្រាមរវាងរដ្ឋាភិបាលចម្រុះត្រីភាគី​ និងរដ្ឋាភិបាលកម្ពុជា​បន្ត​តាំង​​ពី​​ឆ្នាំ១៩៩១ មកទល់​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ហើយ គឺអត់ទាន់​​ចប់​ទេ​។ ទី២ បើសិន​ជា​រដ្ឋា​ភិបាល​មិន​បាន​អនុវត្ត​កិច្ច​ព្រម​ព្រៀង​ទី​ក្រុង​បារីស​ នេះទេ ប្រជាជនខ្មែរដែលរស់នៅតាមជំរុំ​ តាម​ព្រំដែនប្រទេសថៃនោះ ដូចជានៅ ខាវអ៊ីដាង​ នៅ​សាយធូ សាយ​វ័ន ណងចាន់ អីនោះ​ ប្រាកដ​ជា​បន្តរងទុក្ខវេទនារហូតមកដល់បច្ចុប្បន្ននេះជាមិនខាន​ ដូច្នេះ​ត្រូវ​មើល​ឲ្យ​ឃើញ​​ ។ ទី៣ បើសិនជារាជរដ្ឋាភិបាលមិនបានអនុវត្តកិច្ចព្រមព្រៀងទីក្រុងបារីសនោះ​ទេ ប្រាកដ​ជា​គ្មាន​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ឆ្នាំ១៩៩៣ កើត​ឡើង​ទេ​ ពីព្រោះ​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​កើតឡើង​ពីកិច្ច​ព្រមព្រៀង​នោះ​ឯង​​។ ចំណុចទី៤ បើសិន​ជា​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​មិន​បាន​អនុវត្ត​​ទេ នោះគឺគ្មានទេការបោះឆ្នោតឆ្នាំ១៩៩៣​ ដែល​បង្កើតបានរាជរដ្ឋាភិបាលអាណត្តិទី១​នោះ​ ដែល​មាន​សហនាយក​រដ្ឋមន្ត្រី រៀបចំដោយ អ៊ុនតាក់​នោះ​​។ ចំណុចទី៥ បើសិនជាគ្មានការអនុវត្តកិច្ចព្រមព្រៀងទីក្រុងបារីស​នោះ​ទេ​ គឺគ្មានទេ​នូវរបប​ប្រជាធិបតេយ្យ​សេរីពហុបក្ស​ ដែលអនុញ្ញាត្តិ​ឲ្យ​គណបក្ស​ប្រឆាំងចូលរួមទូលំទូលាយ មាន​ការ​បញ្ចេញ​​មតិ​យោបល់​ បង្កើតការបោះឆ្នោតសេរី និងយុត្តិធម៌​។ ចំណុចទី៦ បើសិនជារាជរដ្ឋាភិបាល​អត់​អនុវត្ត​កិច្ច​ព្រម​ព្រៀង​ទីក្រុង​បារីសនោះទេ​ បញ្ហាសិទ្ធិមនុស្ស សិទ្ធិពលរដ្ឋ​ សិទ្ធិនយោបាយ សិទ្ធិសេដ្ឋកិច្ច​ សិទ្ធិ​វប្បធម៌ សិទ្ធិសង្គមកិច្ច​ ។ល។​ គឺមិនត្រូវ​បាន​បញ្ចូល​ទៅ​ក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញឆ្នាំ១៩៩៣ទេ​​​​ ប៉ុន្តែ​ការពិត​គឺ​យើង​បាន​បញ្ចូល និងបានអនុវត្ត​​ថែមទៀត​។​ ដូច្នេះយើងត្រូវមើលឃើញឲ្យច្បាស់ បានន័យថារដ្ឋាភិបាល បាន​អនុវត្ត​ពេញលេញ​ហើយ​។ ចំណុចមួយទៀត បើសិន​ជា​រាជរដ្ឋាភិបាល មិនបានអនុវត្ត​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទីក្រុង​បារីស​ទេ​ ប្រាកដជាអត់មានការិយាល័យឧត្តមស្នងការ​សហ​ប្រជាជាតិ​ឃ្លាំមើល​សិទ្ធិមនុស្ស​​ នៅកម្ពុជាទេ​ គឺតាំងពី១៩៩៣ មកដល់ពេលនេះគឺមាន​។ មួយទៀតបើសិនជារាជរដ្ឋា​ភិបាល​​មិនបាន​​អនុវត្ត​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទីក្រុង​​ បារីស​​ទេ​​ កម្ពុជាមិនអាចក្លាយទៅជាសមជិក​ នៃសមាគម​ប្រជា​ជាតិ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍បានទេ​​ ពី​ព្រោះ​ដើម្បី​ចូល​ជា​សមាជិក​ សមាគម​ប្រជាជាតិ​​​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​ ហៅ​កាត់​ថា​អាស៊ាន​នោះ​ត្រូវ​គោរព​​​តាម​សេច​ក្តី​ប្រកាស​ទីក្រុង​បាង​កក​ ត្រូវ​គោរព​តាម​គោល​ការ​ណ៍​របស់​អាស៊ាន​ ដូច​ជា​គោល​ការ​ណ៍​ ហ្សូកហ្វាន់​ គោល​ការណ៍ តាស ។ល។​​ យើង​បាន​គោរព​តាម​គោល​ការណ៍​ទាំង​អស់​ហ្នឹង​ហើយ​បាន​យើង​អាច​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ សមាជិក​អាស៊ាន​បាន​ អញ្ចឹង​ខ្ញុំ​លើក​មក​ ៧-៨ ចំណុច​ហ្នឹង​យើង​អាច​ពិចារណា​បា​ន​​​។​
ករណី​ទី​ ២ កិច្ច​ព្រម​ព្រៀង​​ទីក្រុង​ប៉ារីស​ បូក​នឹង​វត្តមាន​ អ៊ុនតាក់​ តើ​កម្ពុជា​បាន​សន្តិភាព​ហើយ​ឬនៅ? កិច្ច​ព្រមព្រៀង​​ទីក្រុង​ប៉ារីស​ បូក​នឹង​វត្តមាន​ អ៊ុនតាក់ប្រទេស​យើងអត់​ទាន់​បាន​សន្តិភាព​ទេ​ នៅ​តែ​មាន​ខ្មែរ​ក្រហម​រហូត​ បាន​ន័យ​ថា ពី ១៩៩១ មក​ដល់​ ១៩៩៨ យើង​នៅ​តែ​មាន​សង្គ្រាម​ នៅ​តែ​មាន​បញ្ហា​កើត​ឡើង។​​ ដោយ​សារ​​នយោបាយ​ Elite  របស់​សម្តេច ហ៊ុន សែន ឬ អាច​និយាយ​ថា ដោយ​សារ​ឆន្ទៈ​អនុវត្ត​ កិច្ច​ព្រមព្រៀង​​ទីក្រុង​ប៉ារីស​​ខ្ពស់​របស់​លោក​ លោក​បាន​ដាក់​ចេញ​នូវ​គោល​នយោបាយ​ឈ្នះ​ឈ្នះ​ លោក​បាន​ដាក់​ចេញ​នូវ​គោល​នយោបាយ​សមាហរណកម្ម​ខ្មែរ​ក្រហម​ បង្កើត​បាន​ទៅ​ជា​រាជរដ្ឋាភិបាល​ បង្កើត​បាន​ទៅ​ជា​កង​យោធពល​ខេមរភូមិន្ទ​មួយ​រួម​គ្នា ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រទេស​ជាតិ​មាន​សន្តិភាព​ទាំង​ស្រុង​។​ នេះ​ដោយ​សារ​គុណ​បំណាច់​របស់​សម្តេច​ ហ៊ុន សែន ដែល​លោក​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​សន្តិភា​ព​ទាំង​ស្រុង​ ហើយ​ទន្ទឹម​គ្នា​នេះ​​ដែរ​ ដោយ​សារ​ប្រទេស​យើង​បង្រួប​បង្រួមទៅ​​យើង​មាន​បញ្ហា​ច្រើន​ លោកក៏​បង្កើត​​ឲ្យ​មាន​គោល​នយោបាយ​មួយ​ទៀត​ ប្រើ​ពាក្យ​ថា វប្បធម៌​ចែក​រំលែក​ ពាក្យ​នេះ​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​អំពី​ឧត្តម​គតិ​ស្នេហា​ជាតិ​ខ្ពស់​​របស់​សម្តេច ​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​អំពី​ឧត្តម​គតិ​​ស្រលាញ់​ប្រជា​ជន​ប្រកប​ដោយ​ទឹក​ចិត្ត​ សប្បុរស​ធម៌​ ឬក៏​អាច​និយាយ​ថា​ គឺ​ជា​ឆន្ទៈ​អនុវត្ត​នូវ​លទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ​ពិត​ៗ​របស់​សម្តេច​។ ពាក្យ​ថា វប្បធម៌​ចែក​រំលែក​​នេះ​ តាម​ការ​សិក្សា​របស់​ខ្ញុំ​ វា​ជា​ទស្សន​ទាន​នៅក្នុង​ទសពិធ​រាជធម៌​ ដែល​ចែង​ថា ទាន សីល​ បរិច្ចាគ ហើយ​ទសពិធ​រាជធម៌​ជាគោល​ការណ៍​គ្រឹះ​របស់​ព្រះ​ពុទ្ធសាសនា​ ដែល​អប់​រំ​ និង​លើក​សរសើរ​ចំពោះ​មេដឹក​នាំគំរូ​របស់​ប្រទេស​ជាតិ​។ ចេញ​ពី​ចំណុច​ហ្នឹង​យើង​ត្រូវ​មើល​ថាគណបក្ស​ប្រឆាំង​​ទាំង​អស់​ហ្នឹង​មិន​ អាច​បញ្ចេញ​ឥរិយាបថ​ ឬ ហៅថា ចរឹត​ មាយាទ អកតញ្ញូ​ ចំពោះ​វីរភាព​របស់​សម្តេច​ទេ។

លោក សត្យា រក្ស
សំណូរ៖ យើង​ងាក​មក​មើល​គណបក្ស​ប្រឆាំ​ង​ដដែល ​ជុំវិញ​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទីក្រុង​ប៉ារីស​នេះ ដូច​លោក​បណ្ឌិត​បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ និង​ពន្យល់​យ៉ាង​ក្បោះក្បាយ​ជូន​ដល់​ជន​រួ​ម​ជាតិ​ ដែល​កំពុង​តែ​តាម​ដាន​​ទស្សនា​នៅ​ក្នុង​ខណៈ​នេះ​ជា​ពិសេស​គឺ​ហេតុ​និង​ផល ហើយ​វែកឲ្យ​បាន​ច្បាស់​ថា ​តើ​អ្ន​ក​ណា​ដែល​ជា​អ្នក​មិន​គោរព​ កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទីក្រុង​ប៉ារីស​ អញ្ចឹង​គឺ​យើង​បាន​ឃើញ​ហើយ គឺ​អ្នក​ដែល​មិន​គោរព​ កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទីក្រុង​ប៉ារីស​​ គឺ​ខ្មែរ​ក្រហម​​ ដែល​គាត់​មិន​បាន​ចាប់​អារម្មណ៍ មិន​បាន​អើ​ពើ​ ចំពោះ​វត្ត​មាន​អ៊ុនតាក់​។ គាត់​​មិន​បាន​អើពើ​ ចំពោះ​អត្ថន័យ​នៅក្នុង​ក្រដាស​នៃ​ កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទីក្រុង​ប៉ារីស​ ដែល​មាន​ហត្ថលេខី​ មាន​បរទេស​ មាន​ខ្មែរជាដើម​។ ហើយ​សុខ​សន្តិភាព​ដែល​យើង​ទទួល​បាន​យើង​ឃើញ​ថា នៅ​ឆ្នាំ​ ១៩៩៨ ក្រោម​នយោបាយ​ឈ្នះ​ឈ្នះ​ របស់​សម្តេច​អគ្គមហាសេនាបតីតេជោ ហ៊ុន សែន ។ ចំណុច​ដែល​គណបក្ស​ប្រឆាំង​គេ​បាន​ដាក់​ទម្ងន់​​ចោទ​ប្រកាន់​ថា រដ្ឋាភិបាល​មិន​បាន​គោរព​​កិច្ច​ព្រម​ព្រៀង​ទីក្រុង​ប៉ារី​ស​ អញ្ចឹង​អ្វី​ដែល​គេ​ចោទ​ប្រកាន់​ហ្នឹង​ តើ​គណបក្ស​ប្រឆាំង​​​គេ​ចំណេញ​អ្វីខ្លះទៅ​​លោកប​ណ្ឌិត​?​

លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត​
ចម្លើយ​៖ កា​រចោទ​ប្រកាន់​ថារាជរដ្ឋាភិបាល​មិន​បាន​គោរព កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទីក្រុង​ប៉ារីស​ នេះ​គេ​ហៅ​ថា នយោបាយ​របស់​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ ពី​ព្រោះ​បច្ចុប្បន្ន​យើង​មើល​មាន​រឿង​អ្វី​កើត​ឡើង​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស។​​ នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​គឺ​កំពុង​តែ​មាន​គ្រោះ​ទឹក​ជំនន់​ ប្រជាជន​រាប់​ម៉ឺន​គ្រួសារ​អត់​មាន​ផ្ទះ​សម្បែង​​ អត់​អាហារ​ សំលៀក​បំពាក់ ខូច​ខាត​​ដី​ធ្លី​ ស្រែចំការ ផ្លូវ​ជាតិ​... អញ្ចឹង​ជា​ឱ​កាស​មួយ​​ដែល​គណបក្ស​នយោបាយ​ទាំង​អស់​ត្រូវ​តែ​មក​ជួយ​ ប្រជាពលរដ្ឋ​ ហើយ​អ្នក​ដែល​លិច​លង់​មិន​មែន​លិច​លង់តែ​​គណបក្ស​​ប្រជាជន​ទេ​ គឺ​លិច​លង់​ទាំង​អស់​គ្នា​ហ្នឹង។​ គាត់​បែរ​ជា​មិន​ជួយ​ គាត់​បែរ​ជា​បង្កើត​បញ្ហា​ នេះ​ជា​គំនិត​ខូច​របស់​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ វាមិន​ខុស​អី​នឹង អាប់ភីស៊ីតវេ​ចាជីវ៉ា ទេ​។​ អាប់ភីស៊ីតវេ​ចាជីវ៉ា​ គាត់​អត់​មាន​ប្រជាប្រិយភាព​​ផ្ទៃក្នុង​ព្រោះ​ផ្ទៃ​ក្នុង​មាន​បញ្ហា​ កាប់​ចាក់​គ្នារឿង​ក្រហម ខៀវ កើត​តំបន់​អបគមន៍​នៅ​ប្រទេស​ថៃ​ហ្នឹង​ អញ្ចឹង​អាប់ភីស៊ីត​ ដឹង​ថា​ខ្លួន​ឯង​គ្មាន​ប្រជាប្រិយ​ភាព​ចង់​ឲ្យ​ប្រជាជន​ថៃ​ចាប់​អារម្មណ៍​លើ ​ខ្លួន​គាត់​ គាត់​មក​បង្កើត​រឿង​លើ​ព្រំ​ដែន​ខ្មែរ​-ថៃ​។ អញ្ចឹង​មិ​ន​ខុស​អីពី​​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ទេ​ គាត់​ទៅ​បង្កើត​បញ្ហា​ឯនោះ​ ដើម្បី​ឲ្យ​ប្រជាជន​​ងាក​ទៅ​មើល​គាត់​ឯនោះ​វិញ​។​ តាម​ពិត​គាត់​ត្រូវ​មក​ជួយ​ប្រជារាស្រ្ត​ឯនេះ​ ហើយ​ កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទីក្រុង​ប៉ារីស​គេ​អនុវត្ត​យូ​រ​ហើយ។​​​​ បើ​សិន​មិន​អនុវត្ត​ម្តេច​មាន​ការ​រីក​ចំរើន​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​ ម្តេច​មាន​អន្តរ​​ជាតិ​ ពិភពលោក​គេ​គាំទ្រ​​ អញ្ចឹង​នយោបាយ​របស់​គាត់​នេះ​ធ្វើ​អត់​ចំ​ទិស​ដៅ​ទេ​ អត់​ល្អ​ទេ​ គាត់​ត្រូវ​ងាក​មក​ជួយ​ប្រជាពលរដ្ឋ​វិញ។​​ ដូច​ខ្ញុំ​បាន​ជម្រាបថា គាត់​បង្កើត​បញ្ហា​ ដើម្បី​ប្រជាប្រិយ​ភាព​របស់​គាត់​ តាម​ពិត​គាត់​ត្រូវ​មក​ជួយ​ប្រជារាស្រ្ត​នៅ​ពេល​​កំពុង​លិច​លង់​ ព្រោះ​មិត្ត​ល្អ​ជួយ​គ្នា​ក្នុង​គ្រា​ក្រ ​តំណាង​រាស្រ្ត​ តំណាង​របស់​ប្រជារាស្រ្ត​ ចុះ​បើរាស្រ្ត​កំពុង​តែ​មាន​ទុក្ខ​យើង ទៅ​បង្កើត​បញ្ហា​​អី​កន្លែង​ហ្នឹង​វិញ​ ។ មួយ​ទៀត​ខ្ញុំ​ចង់​និយាយ​ថា ​ដោយ​សារ​គណបក្ស​ប្រឆាំង​​ ឥឡូវ​​​ស្ថិត​នៅ​ក្នុង​ភាព​ទាល់​​ច្រក​ អស់សង្ឃឹម​ ដូច​ខ្ញុំ​ធ្លាប់​លើក​អញ្ចឹង​ គណបក្ស​ សម រង្ស៊ី ឥឡូវ​អត់​មាន​ក្បាលទេ​មាន​តែ​ខ្លួន​ អញ្ចឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​ខ្លួន​ដុះ​ក្បាល​ច្រើន​ណាស់​ ដុះ​ក្បាល​ពីជើង ​ពីដៃ ពី​ពោះ​ អីញ្ចឹងទៅ​ ។ អញ្ចឹង​បាន​ន័យ​ថា ឆ្មាចេញបាត់​កណ្តុរឡើង​ចាង​ កណ្តុរ​ឡើង​ទៅ​ជា​មេ​​ច្រើន​ពេក​ អញ្ចឹង​ធ្វើ​ឲ្យ​គណបក្ស​ហ្នឹង​អស់​សង្ឃឹម​ កើត​​ឡើង​នូវ​ការ​ខ្វែង​គំនិត​គ្នា​ ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​ការ​បែក​បាក់​ផ្ទៃ​ក្នុង​គណបក្ស​ បែក​បាក់​កាន់​​តែ​ខ្លាំង​ឡើង​ៗ ​ខ្ញុំ​បាន​អាន​កាសែត​ អាន​ទស្សនាវដ្តី​ ឃើញ​ថាអញ្ចឹង​មែន។​​ ហើយ​មួយ​ទៀត​យើង​ឃើញ​ថា ប៉ុន្មាន​ខែ​មុន​គណបក្ស​ សម រង្ស៊ី​ លោក​ចេញ​ជា​គោល​នយោបាយ​ស្តី​ពី​ការ​ប្រមូល​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​ដីធ្លី​ពី​អ្នក​ មាន ឲ្យ​អ្នក​ក្រ​ហ្នឹង​ ខ្ញុំ​ធ្លាប់​បាន​និយាយ​ម្តង​ហើយ​ថា គោល​នយោបាយ​របស់​គាត់​ហ្នឹង​អត់​ចំណេញ​ទេ​ ហាក់​ដូច​ជា​ពូថៅ​មួយ​ពុសបំបែក​​គណបក្ស​ខ្លួន​គាត់​អញ្ចឹង​ ពីព្រោះ​អ្នក​គាំទ្រ​គាត់​មាន​អ្នក​មាន​ខ្លះ​ដែរ​​ មិន​មែន​អ្នក​ក្រសុទ្ធ​ទេ​ អញ្ចឹង​អ្នក​​មាន​ដែល​គាំទ្រ​​គណបក្ស​គាត់​ហ្នឹង ដក​ខ្លួន​ចេញ​ហើយ ពីព្រោះ​គេ​គិត​ថាគាត់​លេង​គ្នា​ឯង​ហើយ​នេះ​។ ហើយ​ខាង​ កឹម សុខា ក៏​អញ្ចឹង​ដែរ​ ដូច​ខ្ញុំ​បាន​ជម្រាប​អញ្ចឹង​មាន​តែ​ក្បាល​អត់​ខ្លួន គាត់​មិន​អាច​បង្កើន​ខ្លួន​បាន​ គាត់​មក​ចែចង់​ខាង​ សម រង្ស៊ី ដើម្បី​បង្កើត​ជាគណបក្ស​ តែ​វា​ទៅ​មិន​រួច​​ ព្រោះ​ខ្លួន​មាន​ក៏ចង់​ដឹក​នាំ ក្បាល​មាន​ក៏​ចង់​ដឹក​​នាំ សុទ្ធ​តែ​មាន​មហិច្ឆតា​ដូច​គ្នា​ អញ្ចឹង​បាន​មើល​ទៅ​ឃើញ​បញ្ហា​ច្រើន​ណាស់​នៅ​ក្នុង​ជួរ​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ គាត់​ចេះ​តែ​បំប៉ោង​សំលេង​ ស្រែក​ដើម្បី​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ឮ​ ដឹង​ ចេះ​តែ​ស្រែក​ទៅ តែ​ស្រែក​ក្នុង​ភាព​អស់សង្ឃឹម​។​

លោកសត្យា រក្ស​ ​
សំណួរ៖ នៅពេលបច្ចុប្បន្ននេះ ប្រជាពលរដ្ឋកំពុងតែ​ប្រឈមមុខជាមួយគ្រោះមហន្តរាយ​ទឹកជំនន់ ។ ការខូច​ខាត​របស់​បងប្អូននាពេលនេះ គឺមានភាពធ្ងន់ធ្ងរ​បំផុត​ ហើយ​លោកបណ្ឌិត​បាន​សុំ​ឲ្យ​គណបក្ស​ប្រឆាំងងាកមកជួយប្រជាពលរដ្ឋ​។ ត្រង់ចំណុចនេះគណបក្សប្រឆាំង​ គឺកំពុងតែដាក់ទោស ដាក់​ទណ្ឌមកលើអ្នកដែល​ជួយប្រជាពលរដ្ឋទៅវិញ ដូចជា​បច្ចុប្បន្ន​នេះ ប្រមុខរាជរដ្ឋាភិបាលក្តី កាកបាទក្រហមជាតិ​កម្ពុជា ដែលដឹកនាំដោយលោកជំទាវកិត្តិព្រឹទ្ធ​បណ្ឌិត​ក្តី​ រួមជា​មួយ​និងមន្ត្រី គ្រប់​ជាន់​ថ្នាក់ ជាពិសេសគឺ​សកម្មជនរបស់​គណបក្ស​ប្រជាជន​ ​កំពុងតែចុះជាប់ជាមួយ​បងប្អូនប្រជាពលរដ្ឋ​ ដោយ​​ផ្តល់​ជូនជាស្បៀង អាហារ​ និងគ្រឿងឧបភោគបរិភោគ​ ថ្នាំសង្កូវ​ ជា​ដើម។ល។​ បញ្ហានេះ​ត្រូវ​បាន​គណ​បក្ស​ប្រឆាំង​ចោទថា​ ជាការទិញទឹកចិត្តប្រជាពលរដ្ឋទៅវិញ​។ អញ្ចឹងចំណុច​ដែល​រាជរដ្ឋាភិបាល ក៏ដូចជា​គណ​បក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ត្រូវបានចោទប្រកាន់ដោយគណបក្សប្រឆាំងថា​ ធ្វើនេះក៏ខុស ធ្វើនោះក៏ខុស​នោះ​​ តើ​លោក​បណ្ឌិត​មើល​ឃើញ​ពី​មាយាទ​ និងចរិត​​របស់​គណបក្ស​ប្រឆាំង​យ៉ាងម៉េច​​ដែរ​ទៅ​បាទ​?​
លោកបណ្ឌិត ឈុន ណារ៉េត
ចម្លើយ​៖ ​ ​៖ អ្វី​ដែល​រាជរដ្ឋាភិបាល​បាន​ធ្វើ​គណបក្ស​ប្រឆាំង​គាត់​គិត​ថា ចេះ​តែ​មិន​ត្រូវ​នោះ​ ដូច​ខ្ញុំ​បាន​ជម្រាប​រួច​មក​ហើយ​ថា នេះ​ជា​ចរិត​​​របស់​អ្នក​នយោបាយ​អនា​​ធិបតេយ្យ​​​ គឺ​គាត់​ប្រុង​ឲ្យ​អ្នក​ដែល​មិន​ស្រប​ច្បាប់​គឺ​ពួក​អនា​​ធិបតេយ្យ​នេះ​បែរ​ ជា​អូស​ទាញ​រដ្ឋាភិបាល​ឲ្យ​ធ្វើ​បែប​នេះ ឬបែប​នោះ​ទៅ​តាម​​​ចិត្ត​គាត់​ទៅ​វិញ។ នេះ​ហើយ​គឺ​ចរិត​​​របស់​អ្នក​នយោបាយ​អនា​ធិបតេយ្យ​ តែ​ទោះ​បី​គាត់​ខំប្រឹង​ស្រែក​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ ក៏​ប្រជាប្រិយ​ភាព​របស់​គាត់​មិន​អាច​ទៅ​មុខ​ទៀត​បាន​ទេ។​​ ឧទាហរណ៍​​ដូច​គណបក្ស​ដែល​មាន​តែ​បីសំលេង​នោះ​ ដោយ​សារ​តែ​អតីតភាព​​ជា​អង្គការ​សិទ្ធិមនុស្ស​នោះ​ទេ​។ រីឯ​គណបក្ស​ សម រង្ស៊ី ពេល​បច្ចុប្បន្ននេះ​កំពុង​តែ​រង​នូវ​ការ​បែក​បាក់​ធ្ងន់ធ្ងរ​ណាស់​ តាម​មើល​ទៅ​មិន​មែន​ត្រឹម​តែ​ប៉ុណ្ណឹង​ទេ​គឺ​អាច​មាន​ការ​បែក​បាក់​តទៅ​ទៀត​ បើ​តាម​មើល​ទៅ​ហាក់​ដូច​ជា​ទៅ​មុខ​មិន​រួច​ទៅ​ក្រោយ​មិន​រួច។​​ ដូច្នេះ​ហើ​យ​ទើប​បាន​ជា​គាត់​ចេះ​តែ​ប្រឆាំង​ នឹង​ស្រែក​ផ្តេស​ផ្តាស ដូច​ជា​ដង្ហើម​ចុង​ក្រោយ​របស់​គាត់​អញ្ចឹង។ សរុប​មក​ចរិត​​នយោបាយ​បែប​នេះ​គឺ​ជា​ចរិត​​នយោបាយ​មុខ​ពីរ​​របស់​គាត់​ អញ្ចឹង​ប្រសិន​បើ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ជឿ​លើ​ការ​ឃោស​នា​ញុះញង់​របស់​គាត់​ យើង​នឹង​ជួប​នូវ​បញ្ហា​ជា​មិន​ខាន។ ចំណុច​មួយ​ទៀត​ឯកឧត្តម សម រង្ស៊ី គាត់​បាន​និយាយ​ថា ប្រសិន​បើ​រដ្ឋាភិបាល​មិន​បាន​អនុវត្ត​ កិច្ច​ព្រមព្រៀង​ទីក្រុង​ប៉ារីស ហើយ​ប្រសិន​បើ​​ប្រជាជន​ជឿលើ​រដ្ឋាភិបាល​យើង​នឹង​មាន​បញ្ហា​អីជាដើម​។​ ការ​លើក​ឡើង​របស់​គាត់​បែប​នេះ​គឺ​មិន​ចំណេញ​ទេ​ តាម​ពិត​ប្រជាពលរដ្ឋ​មិន​ដែល​ជឿលើ​គាត់​ផង​ និង​មិន​ដែល​បោះ​ឆ្នោត​ឲ្យ​គាត់​ផង​ អញ្ចឹង​រឿង​អី​ដែល​គាត់​និយាយ​ថា មាន​គ្រោះ​ថា្នក់​នោះ​។​ តាម​ពិត​ប្រជាជន​បោះ​ឆ្នោត​ឲ្យ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ ហើយ​អ្វី​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​បាន​ធ្វើ​ គឺ​ធ្វើ​ដើម្បី​ប្រជាជន​។ ដូច្នេះ​គាត់​ត្រូវ​ពិចារណា​ត្រង់​កន្លែង​នេះ​ឡើង​វិញ​ ពីព្រោះ​ប្រជាជន​មិន​ដែល​បោះ​ឆ្នោត​ឲ្យ​គាត់​ទេ​។ ប្រជាជន​ក៏​ត្រូវ​គិត​មើល​ដែរ​ថា តើ​យើង​អាច​ទុក​ចិត្ត​លើ​គាត់​ ឬទេ​​ គឺ​យើង​មិន​អាច​ទុក​ចិត្ត​គាត់​បាន​ទេ​ ពីព្រោះ​អ្វី​ដែល​គាត់​បាន​និយាយ​មក​ គឺ​សុទ្ធ​តែ​ជា​ពាក្យ​ផ្អែម​ដូច​ផ្លែ​ល្វា តែ​ខាង​ក្នុង​គ្មាន​អត្ថន័យ​អ្វី​ទាំង​អស់​។​ ចំណែក​មេ​ដឹក​នាំ​យើង​បច្ចុប្បន្ន​ដូច​ជា​សម្តេច​តេជោ លោក​​​​គឺ​ជា​កូន​ប្រជាពលរដ្ឋ​ប្រសូត្រ​ចេញ​ពី​កូន​កសិករ លោកធ្លាប់​រងទុក្ខ​វេទនា លំបាក​លំបិន​ ក្នុង​កុមារភាព​ ដូច្នេះ​លោក​ស្គាល់​អំពី​សុខទុក្ខ​របស់​ប្រជាជន​បាន​ច្បាស់​ណាស់​ លោក​ដឹង​ថា ត្រូវ​ជួយ​រាស្រ្ត​តាម​របៀប​ណា​ គឺ​លោក​ដឹង​ច្បាស់​ណាស់​ ។ ចំណែក​លោក សមរង្ស៊ី គាត់​នៅ​តែ​ស្រុក​បារាំង​ឯនោះ​ គាត់​ដឹង​តែ​រឿង​នំបុ័ង​ប៊ឺៗ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ គាត់​មិន​ចូល​ចិត្ត​បាយ​ជាមួយ​ប្រហុក​ដូច​ប្រជាជន​ទេ​។ អ្វី​ដែល​គាត់​និយាយ​គឺ​ត្រូវ​ជា​មួយ​ស្ថាន​ភាព​ នំបុ័ង​ប៊ឺ គឺ​មិន​ត្រូវ​ជា​មួយ​ស្ថាន​ភាព​បាយ​ជា​មួយ​ប្រហុក​ទេ​ ឬ​បាយ​ជា​មួយ​ត្រី​អាំង​ទេ​ ដូច្នេះ​ប្រជាពលរដ្ឋ​អាច​ពិចារណា​ជាមួយ​ចំណុច​ទាំង​អស់​នេះ​៕​
សម្រង់ព័ត៌មាន៖ លោក នូ សាវុធឌី​​