Monday, October 10, 2011

បទអត្ថាធិប្បាយ៖ ស្នៀតនយោបាយ​បោក​ប្រាស់​របស់​សម្ដេចក្រុម​ព្រះ ៖ តើ​ជាការ​បែង​ចែក​អំណាច ឬជា​ការ​អនុវត្ត​តាមរដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ?


ក្រោយ ​ពីបទទំ​នួញ​ប្រែត​នារដូវ​បុណ្យ​ភ្ជុំបិណ្ឌ​បាន​កន្លង​ផុត​ទៅ ទំនួញ​សូសៀង​ថ្មី ក៏​បាន​ចាប់​ផ្ដើម​​បន្លឺ​ឡើង​នាអំឡុង​ពេល​រដូវ​បោះឆ្នោត​ឈាន​ជិតចូល​មក​ ដល់។​ ពេល​ខ្លះ​ឮសម្លេង​ថ្ងូរ និង​ជួន​​កាល​ ពេល​​​ខ្លះ​​ទៀត​ហាក់​ដូច​ជា​ស្ងប់​ស្ងាត់ ​យូរៗឮម្តងនូវ​​ព្រះ​សូសៀង​របស់​ សម្ដេចក្រុមព្រះនរោត្តមរណឬទ្ធិ ដែល​​បាន​មាន​បន្ទូលបោក​បញ្ឆោតគេឯងថា «ខ្ញុំ​ព្រះ​ករុណា​បម្រើ​ឪ បម្រើ​ឪពុកខ្ញុំ​ លោក​ហៅ​ខ្ញុំ​មក​ប្រាប់​ថា កូន​ឈ្នះ​ឆ្នោត​ តែ​ឪ​ពុក​​សូម​កូន​អ្នក​ឈ្នះ​ ចែក​អំណាច​ជា​មួយ​គេ​» បើ​កូន​មិន​ចែក​អំណាច​ជា​មួយ​គេ​ទេ  យើង​បាត់​បង់​ទឹក​ដី​ ។ ទឹក​ដី​យើង​សម័យ​អង្គ​រ​ធំ​ណាស់​ រួញៗ​មក​នៅ​ត្រឹម​ទឹក​ដីយើង​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ។
ពុទ្ធោអើយ! កោត​តែ​សម្ដេច​ក្រុម​ព្រះហ៊ាន​ពោល​បែប​នេះ ទៅ​រួច​៖
ស្មេរ យល់​ឃើញ​ថា ការ​លើក​ឡើង​របស់​សម្ដេច​ក្រុម​ព្រះ​ខាង​លើ​នេះ ហាក់​ដូច​ជា​ព្រះអង្គ​ចាត់​​ទុក​ខ្លួន​​ឯងជា​អាទិ​ទេព​(អ្នក​​ជប់​ទឹក​ដី​ ខ្មែរ​ឱ្យ​មាន​ឯក​ភាព​ជាតិ​តែ​ម្នាក់​ឯង​អញ្ចឹង​) ប៉ុន្តែ​អ្វី​ដែល​ជា​កា​រ​​​ពិត​ព្រះ​អង្គគួរ​គប្បី​ស្វែង​យល់​ថា ក្រោយ​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ឆ្នាំ ១៩៩៣ ក្នុង​ក្រប​ខណ្ឌនៃ​ការ​រៀប​ចំ​រាជរដ្ឋាភិ​បា​​ល​ តើវាជាការបែងចែកអំណាចក៏​ជា​​ការ​អនុវត្តតាមស្មារតីនៃរដ្ឋធម្មនុញ្ញ​? ។ ក្នុ​ង​​បុព្វ​ហេតុ​នេះ បើតាម​រដ្ឋ​ធម្ម​នុញ្ញ​ឆ្នាំ ១៩៩៣ មាត្រា៩០ វាក្យ​ខណ្ឌ៧ បាន​ចែង​យ៉ាង​ច្បាស់​ថា ដើម្បីបង្កើត​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​បា​ន រដ្ឋសភាត្រូវ​បោះ​ឆ្នោតទុក​ចិត្តដោយ​សម្លេងភាគ​ច្រើន​ដាច់​ខាត២ភាគ​៣នៃ​ សមាជិក​សភាទាំង​អស់ ។
 ដូចនេះ​ បើយើង​ពិនិត្យអំពី​អសនៈរបស់​គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ីន​ប៉ិច នៅ​ក្នុង​ការ​បោះ​ឆ្នោតកាលពី​ឆ្នាំ១៩៩​៣ គឺ​ទទួ​ល​បានតែ​ ៥៨អសនៈ គណបក្ស​សេរី​និយម​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា ទទួ​ល​បាន​ ១០​អស​នៈ​​ រីឯ​គណបក្ស​ម៉ូលី​ណា​ការ​ ទទួល​បាន​ ១ អសនៈ គណបក្ស​ទាំង​ ៣ នេះ បូក​រួម​បញ្ចូល​គ្នា យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​ បាន​ត្រឹម​តែ​ ៦៩ អសនៈតែ​ប៉ុណ្ណោះ គឺ​មិន​អាច​បង្កើត​រដ្ឋាភិបាល​បាន​នោះ​ទេ ព្រោះ​មិន​បាន​ ២ ភាគ​ ៣ នៃ​អសនៈ ១២០ នោះ​ឡើយ ។ គួររំ​លឹក​ផង​ដែរថា​ ​សម្លេង​ឆ្នោតរបស់​​គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ីន​ប៉ិច ដែល​ទទួល​បាន​៥៨ អសនៈ​កាលណោះ គឺ​បាន​មក​ដោយ​សារ​ការ​ឃុប​ឃិតគ្នា​ជាមួយ​​អ៊ុន​តាក់​ តាម​រយៈ​ល្បិច​កេង​​បន្លំ​ លួចសន្លឹក​ឆ្នោត​ ដើម្បី​ឈ្នះ ដែល​​​គណបក្ស​ប្រជា​ជន​កម្ពុជាបាន​ប្តឹង​ជំ​ទាស់​នូវ​លទ្ធផល​នៃ​ការ​បោះ​ ឆ្នោត​នោះ។ ប៉ុន្តែ ដោយ​ស្មារតី​បង្រួប​បង្រួម​ជាតិ​ដ៏​មោះ​មុត​របស់​​​គណបក្ស​ប្រជា​ជន​កម្ពុជា ​​ ចង់​ឱ្យមាន​ការ​ឯកភាព​ទឹក​ដី​ ទើបគណបក្ស​ប្រជា​ជន​កម្ពុជា សុខចិត្តចូល​រួម​សហការ​ក្នុង​ការ​បង្កើត​រាជ​រដ្ឋាភិបាល​ឡើង​ ដែល​ការ​បង្កើត​នោះ ​មិន​មែន​ជា​ការ​ចែក​អំ​ណាច​នោះ​ទេ​ ។
 ហេតុ​ ដូច​នេះ គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ីន​ប៉ិច ដែល​ដឹក​នាំដោយសម្តេច​ក្រុម​ព្រះ​ កាលណោះ មិន​អាច​បង្កើត​រដ្ឋា​ភិបាល​​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​បាន​ទេ ដូច្នេះ​ គ្មានជម្រើស​អ្វី​ក្រៅ​ពី​ត្រូវ​តែ​រួម​សហការជាមួយ​គណបក្ស​​​ប្រជាជន​កម្ពុ​ ជា ដើម្បី​បង្កើត​រដ្ឋាភិបាល​​តាម​រដ្ឋ​ធម្មនុញ្ញ​។​ ការ​ដឹកនាំ​រាជ​​​រដ្ឋាភិបាលក្រោយ​មក​ ក៏​ត្រូវ​បាន​ គណបក្ស​ប្រជា​ជន​កម្ពុជា យកមក​​អនុវត្តន៍ ជា​មួយ​គណ​បក្ស​ហ៊្វុន​ស៊ិន​ប៉ិច ក្នុងនាមដៃគូរនៃ​រដ្ឋាភិបាលចំរុះ នៅក្នុងអាណត្តិទីពីរ និងទីបីកន្លងមកដែរ។
          ដូច្នេះ ការបង្កើតរដ្ឋាភិបាលក្នុងអាណត្តិទី កាលពីឆ្នាំ ១៩៩៣ មិនមែនជាការបែងចែកអំណា ដូចបន្ទូល​បោកប្រាស់ធ្វើប្រជាភិថុត របស់សម្តេចក្រុមព្រះ​ ​នរោត្តម រណឬទ្ធិនោះទេ ក៏ប៉ុន្តែវាជាកា​រ​​អនុវ​ត្ត​ន៍​យ៉ាង​ខ្ជាប់ខ្ជួនតាមច្បាប់រដ្ឋធម្មនុញ្ញរបស់កម្ពុជា។ 
          អ្វីដែលសម្តេចក្រុមព្រះបានមានព្រះបន្ទូលដដែលៗ ម្តងហើយម្តងទៀតបែបនេះ គឺវាគ្រាន់ តែ​បង្ហាញពី​សារជាតិនៃ​មេដឹក​នាំ​នយោបាយគ្មានការទទួលខុសត្រូវ និង​មិនទទួលស្គា​ល់​​ការ​ពិត ក្នុង​បំណងបោក​ប្រាស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ ដើម្បីទាក់ទាញការគាំទ្រតែប៉ុណ្ណោះ។
          ក៏ប៉ុន្តែទោះជាយ៉ាងណាក្រុមអ្នកវិភាគមើលឃើញ និងយល់ថា ការដែលគណបក្សហ៊្វុន​ស៊ិន​ប៉ិច របស់សម្ដេចក្រុមព្រះ បែកបាក់រលំរលាយ រហូតព្រះ​អង្គ​ត្រូវបានបណ្តេញចេញពីព្រះ​ប្រធាន​ប្រវត្តិ​សាស្រ្តរបស់​ បក្សនោះ គឺមិនមែនបណ្តាលមកពីការចូល​រួមបង្កើតរដ្ឋា​ភិ​បា​ល ជាមួយគ​ណប​ក្ស​ប្រជា​ជ​ន​កម្ពុជា​ នៅឆ្នាំ ១៩៩៣ នោះ​ទេ ការពិត គឺបណ្តាលមកពីការអសមត្ថ​ភាពក្នុងការដឹកនាំ និង​កង្វះ​បទ​ពិសោ​ធ​ន៍នយោបាយរបស់សម្តេចក្រុមព្រះ​អង្គឯង​តែ​ប៉ុណ្​ណោះ។ ជាក់ស្តែង សូម្បីតែម​ន្ត្រីជំនិត​របស់​​​ព្រះអង្គជាច្រើន​រូប​ ក៏បានចាកចេញជាបន្ត​បន្ទា​ប់ ពីគណបក្សហ៊្វុនស៊ិប៉ិច ចាប់តាំងពីឆ្នាំ ១៩៩៣ មកម្លេះ ដោយ​ពួកគេ​អស់​ជំនឿ​លើការ​ដឹកនាំ​គ្មាន​អំណោយ​ទាន​របស់​ព្រះ​អង្គ និង​នៅ​ពេល​ចុង​ក្រោយ​នេះ​ មន្ត្រីដែល​ស្និទជាមួយ​ព្រះ​អង្គមួយ​ចំ​នួន​ទៀត​ សូម្បី​តែ​តារាកំប្លែងម្នាក់​ គឺ លោក​ ប៉ុក ថារ៉េត ហៅ​នាយ​ ឡោស៊ី​ មុន​នឹង​ទទួល​មរណៈភាព​ ដោយ​គ្រោះ​ថ្នាក់​ចរាចរ ក៏បាន​ចាក​ចេញ​ពី​ ព្រះអង្គដែរ​  គឺពួក​គេបាន​នាំគ្នាមក​ចូល​រួម​ជាមួយគណបក្ស​ប្រជា​ជន​កម្ពុជាជាហូរ​ហែរ​ ។
អ្វីដែលជាការ​ចាប់អា​រម្មណ៍របស់​មជ្ឈ​ដ្ឋាន​មហាជន​ គឺត្រូវបានគេមើលឃើញយ៉ាងជាក់ច្បាស់ថា ស​ម្តេ​ច​ក្រុមព្រះ នរោត្តមរណឬទ្ធិ ព្រះអង្គ​ជា​បុគ្គល​ដែល​មានចំណង់​ចំ​ណូលចិត្ត​ភ្លើតភ្លើន និង​ការ​​សប្បាយ ច្រើ​ន​ជាងការ​គិតប្រ​យោជន៍​ប្រទេស​ជាតិ​ និងកិត្តិយសរបស់​រាជ​វាំង​។ បើតាម​ការ​​ចំណាំ​របស់​ចាស់បុរាណ គេហាម​មិន​ឱ្យសេពគប់ទេ​ មនុស្ស​ជំពូក​ក្រ​ឡិក​​ក្រឡុច និង​និយាយ​មិនទៀងបែប​នេះ​។​ ជាក់​ស្តែង​ ក្នុងសន្និសីទសារ​ព័ត៌​មាន​ កាលពី​ថ្ងៃទី ២ ខែតុលា ឆ្នាំ ២០០៨ នៅសណ្ឋាគារ ហ៊ី​ម៉ាវារី​ ​  ព្រះអង្គ​បាន​មាន​បន្ទូលថា «ខ្ញុំសូមសន្យាថា ចាប់ពីពេនេះទៅ ខ្ញុំឈប់​​​ធ្វើនយោបាយទៀតហើយ ប៉ុន្តែ ខ្ញុំសូមគាំទ្រចំពោះដំណោះស្រាយព្រំដែនរបស់រដ្ឋាភិបា ជាមួយ​ប្រទេស​ជិតខាងក៏ដូចជាបញ្ហាដោះស្រាយភាពក្រីក្រ របស់ប្រជាពលរដ្ឋ»
          ការប្រកាសដើចេញពីឆាកនយោបាយ របស់សម្តេចក្រុមព្រះ បានធ្វើឱ្យ​មា​ន​កា​រ​​ចាប់អារម្មណ៍​យ៉ាង​ខ្លាំង​របស់​មជ្ឈដ្ឋាន​ជាតិ និងអន្តរជាតិ ដោយយល់ថា ការបញ្ចប់​អា​ជី​ព​នយោបាយនេះ ជាការ​ចូលរួមយ៉ាង​ធំ​មួយ ក្នុងការ​លើក​កំពស់​ ព្រះកិត្តិនាម នៃត្រកូល​រាជវង្សានុវង្សឡើងវិញ ព្រោះ​ថា ក្នុង​អាជីពនយោបាយរបស់ព្រះអង្គ លោកមិនដែល​បា​ន​កសាង​អ្វីដែលជាស្នាដៃ សម្រាប់ជាតិក្រៅពី​ការ​ដែលយកព្រះកិត្តិនាម ព្រះបិតា និង​រាជ​វ​ង្ស​ ធ្វើ​ជាដើមទន់​នៃន​យោបាយ​បោកបញ្ឆោត​រាស្ត្រ​នោះ​ទេ។
          ប៉ុន្តែ​ មិន​បាន​ប៉ុន្មាន​ថ្ងៃផង ក្រោយ​ពី​ការប្រកាស​ សម្ដេចក្រុមព្រះ ​ ក៏បាន​វិលមក​ចូលធ្វើ​ជា​មេគណបក្សថ្មី​មួយ​ គឺ គណ​បក្ស នរោត្តមរណឬទ្ធិ មក​ទល់នឹង​ឥឡូវ​នេះ​។
នយោ​ បាយបោកបញ្ឆោត​រាស្ត្របែប​នេះ ត្រូវបាន​ឆ្លុះបញ្ចាំងតាមរយៈលទ្ធផល​ជាក់ស្តែង ​នៃ​ការបោះឆ្នោត  ក្នុងអា​ណត្តិ​នីមួយ​ៗ ដូចជា កាលពី​ឆ្នាំ ១៩៩៣  គណបក្សរបស់ព្រះ​អង្គ ​ទទួលបាន ៥៨ កៅអី ឆ្នាំ១៩៩៨ ទទួលបាន ៤៣ កៅ​អី  ឆ្នាំ ២០០៣ ទទួលបាន ២៣ កៅ​អី  ឆ្នាំ ២០០៨​ ទទួលបាន ២ កៅ​អី ហើយ​នៅ​ក្នុង​ការ​បោះ​ឆ្នោ​តឆ្នាំ ២០១៣ ខាងមុខ​នេះ ​សម្តេចក្រុមព្រះ ទួញ​សោ​ក​បោ​កប្រាស់​រាស្រ្ត ថា សុំយ៉ា​ង​ណា​ឱ្យ​​បា​ន​លើសពី​១ កៅអី ។
បើ សម្ដេចក្រុមព្រះនរោត្តមរណឬទ្ធិ​ គិត​ត្រឹម​តែ​កន្ទុយ​ក្បិន​​បែបនេះ​ ធ្វើ​ម៉េច​ អាច​ក្លាយ​ជា​កម្លាំង​កសាង​ជាតិ​ទៅ​កើត​។ សមដូចពាក្យចាស់​បុរាណ​ពោលថា «សម្តីសរជាតិ មាយាទសរពូជ» អញ្ចឹងមែន៕

ចាន់ សាវុធ (អតីតសកម្មជនគណបក្ស នរោត្តមរណឬទ្ធិ នៅខេត្តកំពង់ចាម​)